• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
::: 309:: 0

مطالب ویژه

در سراشیبی سقوط زندگی در هیاهو، مرگ در سکوت عمارت پیرنیا (مشیرالدوله) احمد دهقان سینما صنعتی نشست نوزدهم | تماشاخانه‌های لاله‌زار عمارت معین‌التجار بوشهری نشست شانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست پانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار سینما پالاس نشست چهاردهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست سیزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست یازدهم | کوچه برلن نشست هشتم | خانه اتحادیه نشست ششم | کوچه اتابک آخرین گفتگو نشست چهارم | کوچه دندانساز نشست سوم | باغ علاءالدوله نشست دوم | کوچه پشت شهرداری نشست اول | باغ لاله‌زار اتحادیه مستاجران هفته‌نامه اتحاد مردم رستوران آقارضا سهیلا آرداشس پادماگریان (اردشیر خان) اصغر تفکری گام‌های نخست برای احیاء لاله‌زار برداشته شده است. نگاه به لاله‌زار در واقع نگاهی به تهران است حفاظت از لاله‌زار، یک مطالبه اجتماعی است سینما ونوس (سارا) سینما روایال (نادر) تئاتر گیتی تئاتر فردوسی سینما رکس (لاله) تئاتر پارس سینما اطلس تماشاخانه هنر معین‌التجار بوشهری خانه‌ باغ اتحادیه تئاتر فرهنگ چالش‌های بیناگفتمانی در  لاله‌زار لاله‌زار از فردا راه اندازی خانه اتحادیه، آغازی برای احیای لاله‌زار فرهنگی سینما البرز جامعه باربد آتلیه سروریان دروازه لاله‌زار تئاتر کشور تئاتر دهقان تماشاخانه تهران (تئاتر نصر) چهارراه کنت

12

آتلیه آرک (محمد بهرامی)

  • کد خبر : 851
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱:۴۷
آتلیه آرک (محمد بهرامی)
محمد بهرامی در سال ۱۳۲۵ و در سن ۲۰ سالگی با همکاری جواد هاتف نخستین آتلیه خود را با نام آتلیه آرک در خیابان لاله‌زار، سرای ابهری (نرسیده به سینما ایران) دائر می‌کند. افتتاح این آتلیه به نوعی آغازگر هنر گرافیک ایران نیز به شمار می‌آید. بسیاری از هنرمندان شاخص هنر گرافیک ایران در این آتلیه تحت نظارت بهرامی به فعالیت مشغول شده و نخستین آثار خود را رقم می‌زنند.

مرتضی رحیم نواز

محمد بهرامی در مهر ۱۳۰۵ در روستای رحمت آباد از توابع رودبار گیلان به دنیا آمد. پدرش ابوطالب بهرامی کارمند عالی رتبه اداره دارایی گیلان بود.

در سال ۱۳۱۲ به همراه خانواده به تهران آمد. میل نقاشی کردن از همان کودکی در او پرورش یافت و خیلی زود توانست خانواده و اطرافیانش را متوجه استعدادش در این هنر کند. بعد از پدر ابوالقاسم حالت، شاعر و طنزپرداز برجسته معاصر بود که به استعداد محمد پی می‌برد. حالت معلم نقاشی او در کلاس چهارم ابتدایی دبستان ناصرخسرو بود.

تابستان همان سال محمد بهرامی در نخستین کارگاه آموزش نقاشی که توسط اداره صنایع مستظرفه (سازمان هنرهای زیبا) تشکیل شده بود، ثبت نام کرده و زیر نظر اساتید برجسته‌ای چون استاد علی کریمی به فراگیری این هنر بپردازد. اما بر خلاف انتظار هیچ یک از اساتید این کارگاه از عملکرد او راضی نبودند، چراکه محمد بی‌توجه به نظر استاد، نگاه خودش را در کلاس‌ها اعمال می‌کرد و طرحی میزد که متفاوت از خواسته مدرس کارگاه بود.

آغاز کلاس‌های درسی باعث شد تا محمد آموزش نقاشی را رها کرده و فرص۱ت کمتری در این خصوص پیدا کند. در تابستان سال بعد بار دیگر این فرصت فراهم می‌شود تا محمد بهرامی به فراگیری نقاشی بپردازد. این بار پدر او را به نزد یک عتیقه فروش می‌برد تا فن مرمت آثار نقاشی را نزد او فرا بگیرد. محمد نوجوان خیلی زود اصول بازسازی نقاشی‌های قدیمی را فرا گرفته و به همراه استاد تقوی به مرمت، بازسازی و ترمیم نقاشی‌ها می‌پردازد.

در سن ۱۶ سالگی منوچهر مهران، مدیر باشگاه ورزشی «نیرو و راستی» به محمد که برای ورزش به باشگاه او تردد داشت، سفارش می‌دهد تا برای روی جلد نشریه داخلی باشگاه طرحی مناسب نقاشی کند. این اولین پروژه مهمی است که محمد بهرامی آن را رقم می‌زند. طرح نهایی شامل شیری است که بر روی یک تکه سنگ ایستاده، در حالیکه در یکی از دستهایش تیری رها شده از کمان قرار دارد و خورشید از پشت او در حال طلوع کردن است. روی تکه سنگ نیز کلمه نیرو و راستی حک شده است.

بسیاری از صاحبنظران این طرح به ظاهر ساده را از نخستین طرح جلدهای تاریخ گرافیک ایران برمی شمارند. پس از آماده شدن طراحی، مجله برای چاپ به چاپخانه روزنامه اطلاعات سپرده می‌شود. در هنگام چاپ مجله، احمد شهیدی (مدیر اطلاعات ماهانه) وقتی متوحه سن و سال کم طراح مجله می‌شود، از او میخواهد برای کتابی که در دست انتشار داشت، طرحی مناسب پیشنهاد کند. او نیز در همان محل چاپخانه دست بزه قلم شده و طرح مزبور را آماده می‌کند. طرحی که مورد استقبال شهیدی قرار گرفته و از او می‌خواهد تا در اوقات فراغت به روزنامه اطلاعات آمده و در آتلیه آنجا مشغول فعالیت شود. اینگونه شد که محمد بهرامی در سن ۱۶ سالگی، اولین طرح جلد مجله و اولین طرح جلد کتاب خود را منتظر کرده و به عنوان مسئول طراحی در روزنامه اطلاعات مشغول فعالیت می‌شود.

همزمان با پایان تحصیلات متوسطه، محمد بهرامی در سال ۱۳۲۵ و در سن ۲۰ سالگی با همکاری جواد هاتف نخستین آتلیه خود را با نام آتلیه آرک در خیابان لاله‌زار، سرای ابهری (نرسیده به سینما ایران) دائر می‌کند. افتتاح این آتلیه به نوعی آغازگر هنر گرافیک ایران نیز به شمار می‌آید. بسیاری از هنرمندان شاخص هنر گرافیک ایران در این آتلیه تحت نظارت بهرامی به فعالیت مشغول شده و نخستین آثار خود را رقم می‌زنند. از جمله این افراد می‌توان به مرتضی ممیز، پرویز کلانتری، آیدین آغداشلو، علی اکبر صادقی، محمد احصایی، باریس آسیریان، حسین اسلامیان، نصرت الله خوانساری، محمد تجویدی، بیوک احمدی، علی اصغر معصومی، محمدعلی زاویه، رضا مافی، عبدالله باقری، عباس کوه‌زاد و… اشاره کرد.

چند سال پس از افتتاح این آتلیه، جواد هاتف شراکت خود را با بهرامی پایان داد و به این ترتیب محمد بهرامی مسئولیت ادامه کار را به تنهایی بر عهده گرفت. در نخستین گام نام آتلیه از آرک به آتلیه بهرامی تغییر پیدا کرد. این نام نیز پس از تغییر مکان آتلیه از لاله زار به خیابان شاه آباد بار دیگر تغییر یافت و به استودیو طراحی پارس تبدیل شد. هنوز مدت زمان زیادی از افتتاح آتلیه جدید نگذشته بود که چاپخانه مجهز گوتنبرگ با مدیریت محمد بهرامی فعالیت خود را آغاز کرد. در این چاپخانه برای نخستین بار آثار رنگی با کیفیت روز جهان منتشر می‌شد، از جمله این آثار شاهنامنه تصویرسازی شده محمد بهرامی بود که انتشارات امیرکبیر آن را منتشر ساخت. لوگوی معروف این انتشارات نیز نتیجه همکاری بهرامی با امیرکبیر است.

همزمان با فعالیت آتلیه پارس، محمد بهرامی تصمیم می‌گیرد تا به تحصیلات دانشگاهی بپردازد، از این رو به دانشکده هنرهای زیبای تهران می‌رود و موفق به اخذ کارشناسی ارشد خود در رشته نقاشی و هنر می‌شود.

لینک کوتاه : https://daftarhayetehran.com/?p=851
  • نویسنده : مرتضی رحیم نواز
  • 1087 بازدید

نوشته های مشابه

۰۱تیر
آخرین گفتگو
گفتگوی معراج قنبری با محمد بهرامی:

آخرین گفتگو

۲۵اردیبهشت
محمد بهرامی درگذشت