• امروز : سه شنبه - ۱۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 8 October - 2024
::: 309:: 0

مطالب ویژه

در سراشیبی سقوط زندگی در هیاهو، مرگ در سکوت عمارت پیرنیا (مشیرالدوله) احمد دهقان سینما صنعتی نشست نوزدهم | تماشاخانه‌های لاله‌زار عمارت معین‌التجار بوشهری نشست شانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست پانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار سینما پالاس نشست چهاردهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست سیزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست یازدهم | کوچه برلن نشست هشتم | خانه اتحادیه نشست ششم | کوچه اتابک آخرین گفتگو نشست چهارم | کوچه دندانساز نشست سوم | باغ علاءالدوله نشست دوم | کوچه پشت شهرداری نشست اول | باغ لاله‌زار اتحادیه مستاجران هفته‌نامه اتحاد مردم رستوران آقارضا سهیلا آرداشس پادماگریان (اردشیر خان) اصغر تفکری گام‌های نخست برای احیاء لاله‌زار برداشته شده است. نگاه به لاله‌زار در واقع نگاهی به تهران است حفاظت از لاله‌زار، یک مطالبه اجتماعی است سینما ونوس (سارا) سینما روایال (نادر) تئاتر گیتی تئاتر فردوسی سینما رکس (لاله) تئاتر پارس سینما اطلس تماشاخانه هنر معین‌التجار بوشهری خانه‌ باغ اتحادیه تئاتر فرهنگ چالش‌های بیناگفتمانی در  لاله‌زار لاله‌زار از فردا راه اندازی خانه اتحادیه، آغازی برای احیای لاله‌زار فرهنگی سینما البرز جامعه باربد آتلیه سروریان دروازه لاله‌زار تئاتر کشور تئاتر دهقان تماشاخانه تهران (تئاتر نصر) چهارراه کنت

در سراشیبی سقوط
درنگی بر قتل میرزا علی اصغرخان اتابک در هشتم شهریور ۱۲۸۶:

در سراشیبی سقوط

واقعیت ماجرا آن است که در ضلع سه‌گانه مجلس، دولت و دربار، گروه قدرتمندی حضور داشتند که تمایلی به ایجاد وفاق و تفاهم نداشتند و هر یک تلاش می‌کرد با ائتلاف با گروه رقیب، دیگری را حذف کند.

زندگی در هیاهو، مرگ در سکوت
نگاهی کوتاه به زندگی و کار موشق سارواریان:

زندگی در هیاهو، مرگ در سکوت

آتلیه سروریان نقش مهمی در اعتلای هنر گرافیک و تبلیغات نمایش و سینما ایفا کرد. برادران سروری در این آتلیه تحول شگرفی در طراحی صحنه و دکور سینما و تئاتر ایجاد کردند. اوج هنر آن‌ها در ساخت دکور در سینما مربوط به فیلم شب نشینی در جهنم (۱۳۳۶) است.

عمارت پیرنیا (مشیرالدوله)
خانه های تاریخی تهران:

عمارت پیرنیا (مشیرالدوله)

تا پیش از تفکیک باغ، عمارت اصلی که خانواده مشیرالدوله در آن زندگی میکردند. تنها عمارت مهم و ارزشمند این باغ بزرگ به شمار می آمد. این خانه به دلیل جایگاه معتبرش در مناسبات سیاسی و اجتماعی دوره مظفری، محل تردد بسیاری از بزرگان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و… بود.

احمد دهقان
نامداران لاله زار:

احمد دهقان

مجلس پانزدهم در زندگی سیاسی احمد دهقان نقش مهمی ایفا می‌کند. دهقان در خلال نمایندگی این دوره از مجلس روابط خود را با حاکمیت مستحکم کرده و در ضمن حمایت ارتش، تلاش می‌کند تا حمایت احمد قوام را نیز متوجه خود ساخته و با دولت او در مسائلی که نیاز به جلب نظر نمایندگان مجلس شورای ملی است، همکاری کند.

سینما صنعتی
سینماهای تاریخی تهران:

سینما صنعتی

سینمای جدید، دوم اردیبهشت ۱۳۰۷، تحت عنوان سینما صنعتی افتتاح شد. اکران‌های ویژه بانوان چهار روز هفته (روزهای شنبه، یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه) در ساعت۱۸:۳۰ آغاز می‌شد. این سینما خیلی زود با استقبال ویژه زنان مواجه شد. به ویژه که کلنل وزیری با استفاده از هنرجویان مدرسه موسیقی همزمان با نمایش فیلم، آهنگ‌های ایرانی و خارجی متنوعی اجرا می‌کرد.

نشست نوزدهم | تماشاخانه‌های لاله‌زار
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست نوزدهم | تماشاخانه‌های لاله‌زار

نوزدهمین نشست از مجموعه نشست‌های «جمع خوانی درباره تهران»، روز چهارشنبه سوم آبان 1402 در محل موزه تصاویر معاصر برگزار شد.

عمارت معین‌التجار بوشهری
خانه های تاریخی تهران:

عمارت معین‌التجار بوشهری

عمارت معین التجار در دو طبقه بنا شده است. طراحی این عمارت بسیار به طراحی خانه قوام السلطنه (موزه آبگینه و سفالینه) شبیه است. نمای خانه با آجرهای طرحدار تزئین شده و زیبایی آن به حدی بود که کمتر خانه اعیانی می‌توانست با آن برابری کند.

نشست شانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست شانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار

شانزدهمین نشست از مجموع نشست‌های «جمع خوانی درباره تهران»، روز چهارشنبه 5 مهر 1402 در محل موزه تصاویر معاصر برگزار شد.

نشست پانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست پانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار

پانزدهمین نشست از مجموع نشست‌های «جمع خوانی درباره تهران»، روز چهارشنبه 29 شهریور 1402 در محل موزه تصاویر معاصر برگزار شد.

سینما پالاس

سینما پالاس

دور جدید فعالیت سینما پالاس در دی ماه ۱۲۹۸ آغاز شد و تا دی ماه ۱۲۹۹ ادامه یافت. ویژگی خاص این دوره نمایش سربال‌های موفق جهانی در پرده‌ها و سانس‌های مختلف است. از آن جمله می‌توان به سریال «شرلوک هلمز» و «کنت مونت کریستو» اشاره نمود.

نشست چهاردهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست چهاردهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار

چهاردهمین نشست از مجموع نشست‌های «جمع خوانی درباره تهران»، روز چهارشنبه 22 شهریور 1402 در محل موزه تصاویر معاصر برگزار شد.

نشست سیزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست سیزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار

سیزدهمین نشست از مجموع نشست‌های «جمع خوانی درباره تهران»، روز چهارشنبه 8 شهریور 1402 در محل موزه تصاویر معاصر برگزار شد.

نشست یازدهم | کوچه برلن
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست یازدهم | کوچه برلن

یازدهمین نشست از مجموع نشست‌های «جمع خوانی درباره تهران»، روز چهارشنبه 18 مرداد 1402 در محل موزه تصاویر معاصر برگزار شد.

نشست هشتم | خانه اتحادیه
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست هشتم | خانه اتحادیه

نشست هشتم از مجموعه نشست‌های «جمع‌خوانی درباره تهران» در تاریخ ۲۱ تیر ۱۴۰۲ در موزه تصاویر معاصر برگزار شد.

نشست ششم | کوچه اتابک
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست ششم | کوچه اتابک

نشست ششم از مجموعه نشست‌های «جمع‌خوانی درباره تهران» در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۲ در موزه تصاویر معاصر برگزار شد.

آخرین گفتگو
گفتگوی معراج قنبری با محمد بهرامی:

آخرین گفتگو

زمان زیادی را در انتظار این گفت‌وگو بودم. امروز (یکم اسفند ماه هزار و سیصد و نودوهشت) من در مقابل محمد بهرامیِ نود و چهارساله نشسته‌ام. در مقابلِ سَروی سایه گُستَران. از شما سپاس‌گزارم و برای شما آرزوی سلامتی دارم.

نشست چهارم | کوچه دندانساز
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست چهارم | کوچه دندانساز

چهارمین نشست از مجموعه نشست‌های «جمع‌خوانی درباره تهران»، روز چهارشنبه 24 خرداد 1402 در محل موزه تصاویر معاصر برگزار شد.

نشست سوم | باغ علاءالدوله
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست سوم | باغ علاءالدوله

سومین نشست از مجموعه نشست‌های «جمع خوانی درباره تهران»، روز چهارشنبه 17 دی 1402 در محل موزه تصاویر معاصر برگزار شد.

نشست دوم | کوچه پشت شهرداری
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست دوم | کوچه پشت شهرداری

دومین نشست از مجموعه نشست‌های «جمع خوانی درباره تهران»، روز چهارشنبه 10 خرداد 1402 در محل موزه تصاویر معاصر برگزار شد.

نشست اول | باغ لاله‌زار
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست اول | باغ لاله‌زار

نخستین نشست از مجموع نشست‌های «جمع خوانی درباره تهران»، روز چهارشنبه 10 خرداد 1402 در محل موزه تصاویر معاصر برگزار شد.

اتحادیه مستاجران

اتحادیه مستاجران

فرخی برای مقاومت در برابر خواست نصیرخان در دفتر روزنامه طوفان در ابتدای کوچه اتحادیه، اقدام به تشکیل «انجمن مستاجران گمنام» یا «اتحادیه مستاجران» نموده و با فراخوان دادن از مستاجرین ناراضی می‌خواهد تا با پیوستن به این انجمن زمینه تدوین نظامنامه موجر و مستاجر را فراهم سازند.

هفته‌نامه اتحاد مردم

هفته‌نامه اتحاد مردم

دفتر هفته‌نامه اتحاد مردم، در دور نخست فعالیت آن در پاساژ گل واقع در خیابان لاله‌زار نو بود.

رستوران آقارضا سهیلا

رستوران آقارضا سهیلا

علاوه بر کیفیت غذا، ماجرای عاشقانه آقا رضا با یکی از رقاصه‌های لاله‌زار نیز زبانزد بود. سهیلا نام زنی زیبارو بود که در کاباره‌ای در زیرزمین پاساژ گل، مشغول به کار بود. علاقه شدید آقا رضا به این زن، باعث شد تا رابطه آن‌ها در میان اهالی تهران زبانزد شود.

آرداشس پادماگریان (اردشیر خان)
نامداران لاله‌زار:

آرداشس پادماگریان (اردشیر خان)

پادماگریان که در میان عموم به عنوان «اردشیرخان» شناخته می‌شد، بار دیگر در تدارک افتتاح سالن سینمای جدیدی برآمد و بدین‌ترتیب در تیرماه سال ۱۲۹۴ سالن «مدرن سینما» به بهره‌برداری رسید. این سینما در طی عمر کوتاه خود به نمایش فیلم‌هایی می‌پرداخت که اردشیر خان آن‌ها را از کمپانی‌های اروپایی تهیه کرده بود. با این حال سالن سینما تجدد نیز توفیقی در جلب مشتری پیدا نمی‌کند و پس از مدت کوتاهی از فعالیت باز می‌ماند.

اصغر تفکری
نامداران لاله‌زار:

اصغر تفکری

حضور جدی تفکری در عرصه نمایش به عضویت او در «گروه سیار نمایش خیرخواه» در سال ۱۳۰۶ باز می‌گردد. «حسین خیرخواه» در سال ۱۳۰۵، گروه کمدی خود را با حضور افرادی چون اصغر تفکری، حسن کتاب و کنگرلو تشکیل داد. همزمان با هنرمندان دیگری چون علی‌اصغر گرمسیری و صادق بهرامی در «تئاتر کمدی ایران» فعالیت می‌کرد.

گام‌های نخست برای احیاء لاله‌زار برداشته شده است.
ترانه یلدا:

گام‌های نخست برای احیاء لاله‌زار برداشته شده است.

ترانه یلدا ضمن اشاره به بازسازی خانه اتحادیه، خانه سینما و تئاتر نصر، این اقدامات را گا‌م‌های نخست برای احیاء لاله‌زار دانست و با انتقاد از طرح‌های بازآفرینی شهری به ویژه در خیابان سی‌تیر، اظهار امیدواری کرد طرح احیاء خیابان لاله‌زار با توجه به تجربه‌های موجود، به نتایج مثبتی منتهی شود.

نگاه به لاله‌زار در واقع نگاهی به تهران است
مهرداد زاهدیان:

نگاه به لاله‌زار در واقع نگاهی به تهران است

زاهدیان با اشاره موقعیت باغ لاله‌زار، آن را یک باغ شاهی می‌نامد که در خارج از تهران وجود داشته است. او درباره وجه تسمیه باغ اشاره به انبوه لاله‌هایی می‌کند که در آن وجود داشته است. از سوی دیگر وی معتقد است که در فرهنگ فارسی اطلاق لاله‌زار به جای آباد و سرسبز مرسوم است و لذا می‌توان از این منظر نیز به این نامگذاری توجه نمود.

حفاظت از لاله‌زار، یک مطالبه اجتماعی است
اسکندر مختاری:

حفاظت از لاله‌زار، یک مطالبه اجتماعی است

ظهور و بلوغ این خیابان را باید نتیجه اقدامات بلدیه شهر طهران و «حداکثر شعور موجود در کشور» بدانیم. همچنانچه لاله‌زار فعلی نیز نتیجه اقدامات بلدیه تهران و درک مدیریت شهری از هویت تاریخی و فضاهای با ارزش شهری است.

سینما ونوس (سارا)
سینماهای تاریخی تهران:

سینما ونوس (سارا)

سینما ونوس در سال ۱۳۵۵ بازسازی شد و تعداد صندلی‌های آن به ۶۰۰ عدد کاهش یافت. این سینما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تعطیل شد و تا مدت‌ها از فعالیت باز ماند. سال‌ها بعد، منوچهر صادقپور نسبت به بازسازی و مناسب‌سازی سینما و امکانات پخش فیلم، اقدام نموده و با کسب مجوز فعالیت، سینمای جدید خود را تحت عنوان «سینما سارا» به بهره‌برداری رساند.

سینما روایال (نادر)
سینماهای تاریخی تهران:

سینما روایال (نادر)

پس از دو دهه فعالیت، سینما ملی دور سوم تغییرات خود را به انجام رساند و پس از یک وقفه نسبتا طولانی فعالیت مجدد خود را از سال ۱۳۳۵ آغاز کرد. از جمله تغییرات صورت پذیرفته در طی این مدت افزایش تعداد صندلی آن از ۶۷۸ صندلی به ۱۲۰۰ صندلی بود.

تئاتر گیتی

تئاتر گیتی

صادق‌پور بدون اینکه سابقه یا تحصیلات خاصی در زمینه نمایش داشته باشد؛ به سرمایه گذاری بر روی تئاتر علاقمند شده بود و به همین سبب دو تماشاخانه در لاله زار بنا کرد که یکی همین تماشاخانه گیتی و دیگری تماشاخانه صادق پور است.

تئاتر فردوسی

تئاتر فردوسی

تجربه نوشین در تاسیس و اداره تئاتر فرهنگ باعث شد تا در تئاتر فردوسی تغییرات مهمی ایجاد کند. از جمله استفاده از سن گردان بود که تا پیش از آن در ایران سابقه نداشت. مخالفت نوشین به استفاده از پیش پرده خوانی را بایستی از جمله دلایل او برای استفاده از سن گردان بدانیم. اتخاذ این تصمیم هم زمان نمایش را کوتاه و اقتصادی نمود و هم موجب استقبال بیشتر تماشاگران بود.

سینما رکس (لاله)
سینماهای تاریخی تهران:

سینما رکس (لاله)

توفیق سینما رکس در جلب مشتری، تنها به ساختمان فاخر و امکانات بی‌نظیر آن وابسته نبود، قدرت الله رشیدیان تنها یک سال پس از افتتاح سینمای خود، به جمع واردکندگان فیلم پیوست و توانست با کسب امتیاز آثاری از کمپانی‌های مختلف آمریکایی نظیر برادران وارنر، یونایتد آرتیست و دیبا بلیک، عرصه رقابت را به نفع خود مدیریت کند.

تئاتر پارس

تئاتر پارس

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تئاتر پارس در غیاب وراث محمد صائبی به تملک ستاد هشت‌ماده‌ای فرمان امام درآمد و این ستاد نیز مدیریت آن را تحت اجاره به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی سپرد. سازمان نیز طی توافق‌نامه‌ای مسئولیت اداره تئاتر پارس را به مجید جعفری واگذار کرد.

سینما اطلس
سینماهای تاریخی تهران:

سینما اطلس

«سینما اطلس» در هنگام افتتاح ۴۵۰ صندلی داشت و در دسته سینماهای درجه ۳ کشور به شمار می‌آمد. سینما مدتی بعد به اجاره «حسین بهمنش» درآمد و تا پایان مرگ کریم ارباب در سال ۱۳۵۱، با همین وضعیت به فعالیت خود ادامه داد.

تماشاخانه هنر

تماشاخانه هنر

تماشاخانه هنر در واقع توسط جمعی از شاگردان ولی الله نصر تاسیس شد. مهدی امینی، عباس زاهدی و جمع دیگری از شاگردان نصر با تاسیس یک شرکت تعاونی، ضمن تامین منابع لازم جهت اجاره و مناسب‌سازی فضا، زمینه تاسیس یکی از موفق‌ترین تماشاخانه‌های لاله‌زار را فراهم ساختند.

معین‌التجار بوشهری
نامداران لاله زار:

معین‌التجار بوشهری

حضور معین التجار در پایتخت در زمانی رقم خورد که ایران در تب و تاب نهضت مشروطه قرار داشت. او در جریان مشروطه خواهی به صف نواندیشان سیاسی پیوست و پس از پیروزی انقلاب مشروطه، به عنوان یکی از نمایندگان تجار در هفدهم مهر ۱۲۸۵ راهی مجلس شورای ملی شد.

خانه‌ باغ اتحادیه
خانه‌های تاریخی تهران:

خانه‌ باغ اتحادیه

خانه – باغ اتحادیه را بایستی تنها یادگار باقی مانده از خانه باغ‌های ناصری از مجموع باغ بزرگ لاله‌زار بدانیم که علیرغم تغییرات بسیاری که به خود دیده، همچنان بخش مهمی از میراث ارزشمند تهران عهد قاجاریه به شمار می‌آید. این عمارت تاریخی در شکل کنونی خود مشتمل بر چند ساختمان تاریخی است که در مساحتی بالغ بر ۸۸۰۰ متر مربع گسترده شده‌اند.

تئاتر فرهنگ

تئاتر فرهنگ

عبدالحسین نوشین به دلیل گرایشات کمونیستی و عضویت در حزب توده، رابطه خوبی با دربار و دولت وقت نداشت، به همین دلیل در مسیر فعالیت های او همواره مشکلاتی پدید می‌آمد. از سوی دیگر خیلی زود بین او و گروه شرکا و سرمایه‌گزارانش اختلافات کاری و مالی پیش آمد.

چالش‌های بیناگفتمانی در  لاله‌زار

چالش‌های بیناگفتمانی در  لاله‌زار

در روزگاری که تهران می‌خواهد با بازخوانی گذشته‌هایش هویتی برای خود بسازد لاله‌زار به دلیل نقش نمادین فرهنگی جایگاه ویژه‌ای به خود گرفته است ولی باید در نظر بگیریم که لاله‌زار یک نقش و یک دلالت نداشته است و یادآوری‌های تاریخی همه آن نقش‌ها را به یاد می‌آورد و این نقش‌های پیشینی خود در تقابل با همدیگر هستند.

لاله‌زار از فردا

لاله‌زار از فردا

گمان می‌رود اگر لاله‌زار را به جای خود رها کنیم در چشم‌انداز آینده نیز، در بر همین پاشنه خواهد چرخید. بگوییم لاله‌زار و بنویسیم پاساژ، مغازه، انبار، پارکینگ، بارانداز و… چرا؟ این گونه است که می‌توان به هدف رسید. به همان روش که مسئولین سهل انگار و سوداگران مال اندوز از لاله‌زار عبور می‌کند.

راه اندازی خانه اتحادیه، آغازی برای احیای لاله‌زار فرهنگی

راه اندازی خانه اتحادیه، آغازی برای احیای لاله‌زار فرهنگی

بالاخره خانه‌ای که زمانی در دوران قاجار، توسط علی اصغرخان امین السلطان معروف به اتابک اعظم در خارج از حصار شهر در باغ با صفای لاله‌زار ساخته شده بود، توانست از لای چنگال نابودی نجات پیدا کند. خانه بزرگ و زیبا بود و بزرگان پایتخت قاجار و پهلوی سال‌های سال به آن رفت و آمد داشتند.

سینما البرز
سینماهای تاریخی تهران:

سینما البرز

سینما البرز به ویژه در دور تازه فعالیت خود با چالش‌های بزرگی دست به گریبان بود. از جمله ساخت سینماهای جدید و تعهد اخلاقی خادم به نمایش فیلم‌هایی که هنجارشکن نبودند، باعث شد تا البرز در رقابت با سینماهای دیگر چندان موقعیت مناسبی کسب نکند. با این وجود خادم از عهده امور برآمد و علیرغم افول لاله زار به ویژه در نیمه دوم دهه پنجاه، توانست سینما را با فراز و نشیب‌هایی همچنان فعال نگاه دارد.

جامعه باربد

جامعه باربد

مشخصه بارز جامعه باربد، تعهد آن به آموزش هنرمندان جوان و معرفی استعدادهای تازه در عرصه‌های گوناگون و از جمله نمایش است. به ویژه آنکه مهرتاش به عنوان بنیانگذار و پدر معنوی این گروه نمایشی قائل به آموزش رایگان بود تا کسی به دلایل مالی محروم از حضور در این دورهها نباشد.

آتلیه سروریان

آتلیه سروریان

آتلیه سروریان نقش مهمی در اعتلای هنر گرافیک و تبلیغات نمایش و سینما ایفا کرد. همچنین برادران سارواریان تحول شگرفی در طراحی صحنه و دکور سینما و تاتر ایجاد کردند. اوج هنر آن‌ها در ساخت دکور در سینما مربوط به فیلم شب نشینی در جهنم است

دروازه لاله‌زار

دروازه لاله‌زار

دروازه خیابان لاله‌ زار بیش از آنکه به دروازه‌ ای قاجاری شبیه باشد، به طاق‌های ارتباطی مرسوم در بازارهای ایرانی شبیه بود. این دروازه به مانند دروازه‌های چراغ گاز، مریضخانه و علاء‌الدوله بخشی از ساختار حجره‌های پیرامونی میدان بود

تئاتر کشور

تئاتر کشور

در اردیبهشت ۱۳۲۳، گروهی با محوریت بامداد و سرهنگ محمد شب پره، با تشکیل گروه تئاتر کشور، مکان دیگری در کوچه برلن اجاره نموده و به فعالیت پرداختند. گروه تازه اما چندان دوام نیاورد و پس از پایان تابستان منحل شد.

تئاتر دهقان

تئاتر دهقان

سالن تابستانی تئاتر تهران که در سال ۱۳۲۹ با  قتل احمد دهقان به تئاتر دهقان تغییر نام داده بود، در دهه سی و با تجهیز سالن‌ها به سیستم خنک کننده، مسقف شد و همچنان تحت مدیریت تماشاخانه تهران به فعالیت خود ادامه داد.

تماشاخانه تهران (تئاتر نصر)

تماشاخانه تهران (تئاتر نصر)

تماشاخانه دایمی تهران با ظرفیت تقریبی ۶۰۰ تماشاگر، در بدو تاسیس ویژه نمایش‌هایی بود که هنرجویان هنرستان هنرپیشگی به روی صحنه میبردند. بعدها این انحصار از میان رفت و گروه‌های آزاد نیز توانستند در این سالن اجرای برنامه داشته باشند.

چهارراه کنت

چهارراه کنت

خانه جدید کنت در باغی موسوم به پارک نظم الملک یا پارک ناصری در تقاطع خیابان جناب مخبرالدوله (لاله‌زار نو) و خیابان باغ ظهیرالدوله (منوچهری) واقع بود. به همین دلیل است که امروزه به این تقاطع، چهار راه کنت اطلاق می شود. موقعیت کنونی پارک در حدفاصل خیابان باغ ظهیرالدوله (منوچهری) در جنوب، خیابان دروازه دولت (سعدی شمالی) در شرق، خیابان جناب مخبرالدوله (لاله زار نو) در غرب و خیابان بی‌نام (کوشک) در شمال واقع شده است.

درس‌ گفتار «تئاتر شهر و عناصر پیرامونی» منتشر شد

درس‌ گفتار «تئاتر شهر و عناصر پیرامونی» منتشر شد

ادامه نوشته
نشست چهل و چهارم | باغ نگارستان
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست چهل و چهارم | باغ نگارستان

نشست چهل و سوم | میدان بهارستان
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست چهل و سوم | میدان بهارستان

نشست چهلم | ترور ناصرالدین شاه
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست چهلم | ترور ناصرالدین شاه

نشست سی و نهم | بقعه سر قبر آقا
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست سی و نهم | بقعه سر قبر آقا

نشست سی و چهارم | بقاع متبرکه شهر تهران
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست سی و چهارم | بقاع متبرکه شهر تهران

نشست سی و دوم | سبزه میدان
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست سی و دوم | سبزه میدان

نشست اول | حریم تئاتر شهر
نشست‌های تخصصی تهرانشهر:

نشست اول | حریم تئاتر شهر

نشست سی و یکم | شرقِ خیابان ناصر خسرو
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست سی و یکم | شرقِ خیابان ناصر خسرو

نشست سی‌ام | امیر کبیر
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست سی‌ام | امیر کبیر

نشست بیست و نهم | کاخ گلستان
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست بیست و نهم | کاخ گلستان

نشست بیست و هشتم | محله ارگ
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست بیست و هشتم | محله ارگ

نشست بیست و یکم | بر فراز دارالخلافه
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست بیست و یکم | بر فراز دارالخلافه

نشست بیستم | تماشاخانه‌های لاله‌زار
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست بیستم | تماشاخانه‌های لاله‌زار

نشست نوزدهم | تماشاخانه‌های لاله‌زار
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست نوزدهم | تماشاخانه‌های لاله‌زار

نشست هجدهم | سرگذشت تهران
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست هجدهم | سرگذشت تهران

نشست هفدهم | سرگذشت تهران
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست هفدهم | سرگذشت تهران

نشست دوازدهم | دروازه‌های تهران
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست دوازدهم | دروازه‌های تهران

نشست یازدهم | کوچه برلن
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست یازدهم | کوچه برلن

نشست دهم | تکیه دولت
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست دهم | تکیه دولت

نشست نهم | میدان توپخانه
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست نهم | میدان توپخانه

نشست هشتم | خانه اتحادیه
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست هشتم | خانه اتحادیه

نشست هفتم | میدان توپخانه
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست هفتم | میدان توپخانه

نشست ششم | کوچه اتابک
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست ششم | کوچه اتابک

نشست پنجم | میدان توپخانه
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست پنجم | میدان توپخانه

نشست چهارم | کوچه دندانساز
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست چهارم | کوچه دندانساز

نشست سوم | باغ علاءالدوله
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست سوم | باغ علاءالدوله

نشست دوم | کوچه پشت شهرداری
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست دوم | کوچه پشت شهرداری

نشست اول | باغ لاله‌زار
جمع‌خوانی درباره تهران:

نشست اول | باغ لاله‌زار

زندگی در هیاهو، مرگ در سکوت
نگاهی کوتاه به زندگی و کار موشق سارواریان:

زندگی در هیاهو، مرگ در سکوت

آتلیه سروریان نقش مهمی در اعتلای هنر گرافیک و تبلیغات نمایش و سینما ایفا کرد. برادران سروری در این آتلیه تحول شگرفی در طراحی صحنه و دکور سینما و تئاتر ایجاد کردند. اوج هنر آن‌ها در ساخت دکور در سینما مربوط به فیلم شب نشینی در جهنم (۱۳۳۶) است.

احمد دهقان
نامداران لاله زار:

احمد دهقان

مجلس پانزدهم در زندگی سیاسی احمد دهقان نقش مهمی ایفا می‌کند. دهقان در خلال نمایندگی این دوره از مجلس روابط خود را با حاکمیت مستحکم کرده و در ضمن حمایت ارتش، تلاش می‌کند تا حمایت احمد قوام را نیز متوجه خود ساخته و با دولت او در مسائلی که نیاز به جلب نظر نمایندگان مجلس شورای ملی است، همکاری کند.

میرزاده عشقی
نامداران تهران:

میرزاده عشقی

عشقی علیرغم تبحرش در ادبیات فارسی و تسلطش بر سرودن انواع قالب های شعری، بیش از همه به ترانه دل بسته بود، چراکه زبان ترانه را زبان توده مردم می‌دانست و تاثیر آن را در ایجاد شور اجتماعی بیش از سایر قالب‌های ادبیات فارسی می‌پنداشت.

آرداشس پادماگریان (اردشیر خان)
نامداران لاله‌زار:

آرداشس پادماگریان (اردشیر خان)

پادماگریان که در میان عموم به عنوان «اردشیرخان» شناخته می‌شد، بار دیگر در تدارک افتتاح سالن سینمای جدیدی برآمد و بدین‌ترتیب در تیرماه سال ۱۲۹۴ سالن «مدرن سینما» به بهره‌برداری رسید. این سینما در طی عمر کوتاه خود به نمایش فیلم‌هایی می‌پرداخت که اردشیر خان آن‌ها را از کمپانی‌های اروپایی تهیه کرده بود. با این حال سالن سینما تجدد نیز توفیقی در جلب مشتری پیدا نمی‌کند و پس از مدت کوتاهی از فعالیت باز می‌ماند.

اصغر تفکری
نامداران لاله‌زار:

اصغر تفکری

حضور جدی تفکری در عرصه نمایش به عضویت او در «گروه سیار نمایش خیرخواه» در سال ۱۳۰۶ باز می‌گردد. «حسین خیرخواه» در سال ۱۳۰۵، گروه کمدی خود را با حضور افرادی چون اصغر تفکری، حسن کتاب و کنگرلو تشکیل داد. همزمان با هنرمندان دیگری چون علی‌اصغر گرمسیری و صادق بهرامی در «تئاتر کمدی ایران» فعالیت می‌کرد.

معین‌التجار بوشهری
نامداران لاله زار:

معین‌التجار بوشهری

حضور معین التجار در پایتخت در زمانی رقم خورد که ایران در تب و تاب نهضت مشروطه قرار داشت. او در جریان مشروطه خواهی به صف نواندیشان سیاسی پیوست و پس از پیروزی انقلاب مشروطه، به عنوان یکی از نمایندگان تجار در هفدهم مهر ۱۲۸۵ راهی مجلس شورای ملی شد.

حوادث و رویدادهای تاریخی لاله‌زار

آتش سوزی در حوالی کوچه برلن
حوادث خیابان لاله‌زار:

آتش سوزی در حوالی کوچه برلن

انفجار سه بمب در خیابان فردوسی
حوادث خیابان لاله‌زار:

انفجار سه بمب در خیابان فردوسی

آتش‌سوزی در پاساژ ممقانی
حوادث خیابان لاله‌زار:

آتش‌سوزی در پاساژ ممقانی

قتل الکساندر لوین
حوادث خیابان لاله‌زار:

قتل الکساندر لوین

امانت گذاری پیکر محمدشاه قاجار
رویدادهای تاریخی لاله زار:

امانت گذاری پیکر محمدشاه قاجار

لاله‌زارلاله‌زار نواکباتانمنوچهریکوشکجمهوری اسلامی
    سینما صنعتی
    سینماهای تاریخی تهران:

    سینما صنعتی

    سینمای جدید، دوم اردیبهشت ۱۳۰۷، تحت عنوان سینما صنعتی افتتاح شد. اکران‌های ویژه بانوان چهار روز هفته (روزهای شنبه، یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه) در ساعت۱۸:۳۰ آغاز می‌شد. این سینما خیلی زود با استقبال ویژه زنان مواجه شد. به ویژه که کلنل وزیری با استفاده از هنرجویان مدرسه موسیقی همزمان با نمایش فیلم، آهنگ‌های ایرانی و خارجی متنوعی اجرا می‌کرد.

    عمارت معین‌التجار بوشهری
    خانه های تاریخی تهران:

    عمارت معین‌التجار بوشهری

    عمارت معین التجار در دو طبقه بنا شده است. طراحی این عمارت بسیار به طراحی خانه قوام السلطنه (موزه آبگینه و سفالینه) شبیه است. نمای خانه با آجرهای طرحدار تزئین شده و زیبایی آن به حدی بود که کمتر خانه اعیانی می‌توانست با آن برابری کند.

    اتحادیه مستاجران

    اتحادیه مستاجران

    فرخی برای مقاومت در برابر خواست نصیرخان در دفتر روزنامه طوفان در ابتدای کوچه اتحادیه، اقدام به تشکیل «انجمن مستاجران گمنام» یا «اتحادیه مستاجران» نموده و با فراخوان دادن از مستاجرین ناراضی می‌خواهد تا با پیوستن به این انجمن زمینه تدوین نظامنامه موجر و مستاجر را فراهم سازند.

    بیمارستان معتادین کوچه کرامت
    فریده پوراتیان:

    بیمارستان معتادین کوچه کرامت

    مکان بیمارستان خانه‌ای قدیمی بود که توسط خانم فرمانفرمائیان به این امر اختصاص پیدا کرده بود. من نیز به سفارش ایشان در این مکان مشغول فعالیت شدم. طول مدت درمان معتادان سه هفته بود و پس از آن اجازه مرخصی داشتند.

    سینما ونوس (سارا)
    سینماهای تاریخی تهران:

    سینما ونوس (سارا)

    سینما ونوس در سال ۱۳۵۵ بازسازی شد و تعداد صندلی‌های آن به ۶۰۰ عدد کاهش یافت. این سینما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تعطیل شد و تا مدت‌ها از فعالیت باز ماند. سال‌ها بعد، منوچهر صادقپور نسبت به بازسازی و مناسب‌سازی سینما و امکانات پخش فیلم، اقدام نموده و با کسب مجوز فعالیت، سینمای جدید خود را تحت عنوان «سینما سارا» به بهره‌برداری رساند.

    عمارت پیرنیا (مشیرالدوله)
    خانه های تاریخی تهران:

    عمارت پیرنیا (مشیرالدوله)

    تا پیش از تفکیک باغ، عمارت اصلی که خانواده مشیرالدوله در آن زندگی میکردند. تنها عمارت مهم و ارزشمند این باغ بزرگ به شمار می آمد. این خانه به دلیل جایگاه معتبرش در مناسبات سیاسی و اجتماعی دوره مظفری، محل تردد بسیاری از بزرگان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و… بود.

    هفته‌نامه اتحاد مردم

    هفته‌نامه اتحاد مردم

    دفتر هفته‌نامه اتحاد مردم، در دور نخست فعالیت آن در پاساژ گل واقع در خیابان لاله‌زار نو بود.

    رستوران آقارضا سهیلا

    رستوران آقارضا سهیلا

    علاوه بر کیفیت غذا، ماجرای عاشقانه آقا رضا با یکی از رقاصه‌های لاله‌زار نیز زبانزد بود. سهیلا نام زنی زیبارو بود که در کاباره‌ای در زیرزمین پاساژ گل، مشغول به کار بود. علاقه شدید آقا رضا به این زن، باعث شد تا رابطه آن‌ها در میان اهالی تهران زبانزد شود.

    خیابان لاله‌زار نو

    خیابان لاله‌زار نو

    در این بخش، به کمک مجموعه اسناد موجود، اعم از خاطرات، آگهی، اعلان و ... به شناسایی و درج پلاک‌های تاریخی موجود در خیابان لاله‌زار نو می‌پردازیم. به دلیل پرهیز از تکرار مطالب، از درج منابع مستند هر پلاک قید شده در فهرست خودداری کرده‌ایم. در صورت نیاز اطلاعات لازم را از طریق درگاه ارتباطی دریافت نمائید.

    سالن نمایش صحاف‎باشی
    سینماهای تاریخی تهران:

    سالن نمایش صحاف‎باشی

    سالن خصوصی صحافباشی فضای مناسب برای یک برنامه بلندپروازانه نبود، لذا در نیمه دوم آبان ماه و به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان، صحاف باشی سالن مناسب تری در خیابان چراغ گاز افتتاح کرد. اما این سالن هم چندان دوام نیاورد و همزمان با پایان ماه رمضان به کار خود پایان داد.

    سینما تابان
    سینماهای تاریخی تهران:

    سینما تابان

    احمد امامیان و آرمن ترهوانسیان با تغییر در چیدمان صندلی‌های سالن، تعداد تماشاگران آن را به ۴۳۱ نفر کاهش دادند تا با تامین ایمنی از سقوط سینما به درجه ۳ جلوگیری به عمل آوردند.

    تئاتر صادق‌پور

    تئاتر صادق‌پور

    همزمان با فعالیت تئاتر گیتی، تماشاخانه دیگری در تقاطع خیابان اکباتان افتتاح شد که عنوان بنیانگذارش را به خود گرفته بود و در آن نمایش هایی به روی صحنه می‌رفت که صادق‌پور خود کارگردانی آن‌ها را بر عهده داشت.

    مدرسه و کلیسای ژاندارک

    مدرسه و کلیسای ژاندارک

    مدرسه در بدو فعالیت خود ویژه کودکان یتیم و بی‌بضاعت بود. همچنین بخش کوچکی به عنوان درمانگاه به مادران بی‌بضاعت خدمات می‌داد. بعدها کودکان ارمنی در مقطع دبستان به این مدرسه راه پیدا کردند و سپس در ازای کمک وزارت فرهنگ، مسلمانان نیز توانستند در کلاس های جداگانه و در مقاطع مختلف تحصیلی در این مدرسه آموزش ببینند.

    چهارراه کنت

    چهارراه کنت

    خانه جدید کنت در باغی موسوم به پارک نظم الملک یا پارک ناصری در تقاطع خیابان جناب مخبرالدوله (لاله‌زار نو) و خیابان باغ ظهیرالدوله (منوچهری) واقع بود. به همین دلیل است که امروزه به این تقاطع، چهار راه کنت اطلاق می شود. موقعیت کنونی پارک در حدفاصل خیابان باغ ظهیرالدوله (منوچهری) در جنوب، خیابان دروازه دولت (سعدی شمالی) در شرق، خیابان جناب مخبرالدوله (لاله زار نو) در غرب و خیابان بی‌نام (کوشک) در شمال واقع شده است.

    خانه ارغوان (ابتهاج)
    خانه های تاریخی تهران:

    خانه ارغوان (ابتهاج)

    هوشنگ ابتهاج به دعوت عموی خود مدتی در شرکت سیمان تهران مسئول حسابداری بود، برای مدتی نیز سمت مدیر کل شرکت را بر عهده داشت. در همین زمان است که در بخشی از محوطه شرکت خانه‌ای بنا میکند تا به همراه همسر و فرزندان خود در آن به سر برد.

    خانه هدایت
    خانه های تاریخی تهران:

    خانه هدایت

    اهمیت خانه هدایت تنها در انتساب آن به زادگاه مدرن‌ترین نویسنده ایران نمی‌باشد، بلکه به دلیل جایگاه اجتماعی و سیاسی اعتضادالملک (پدر صادق هدایت)، این خانه محل تردد و مراجعه بسیاری از مشاهیر ایران عهد قاجاریه و پهلوی نیز بوده است.

    اقامتگاه سفیر دانمارک

    اقامتگاه سفیر دانمارک

    ساختمان اصلی سفارت خانه به صورت کوشک مرکزی بنا شده است. دو ساختمان یکی در ضلع غربی محوطه و دیگری در ضلع شرقی آن بنا شده است. از بنای غربی به عنوان مجموعه حفاظتی و نگهبانی ساختمان و از ساختمان شرقی به عنوان اقامتگاه پرسنل و خدمه و نیز کتابخانه استفاده می‌شود.

    بیمارستان امیراعلم

    بیمارستان امیراعلم

    مجتمع بیمارستانی امیراعلم یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های آموزشی تهران است که در سال ۱۳۲۵ هجری قمری تحت عنوان بیمارستان نسوان و به منظور ایجاد زایشگاه و تربیت پرستار و ماما، به همت مرحوم دکتر امیراعلم تاسیس گردید.

سینما

سینما صنعتی
سینماهای تاریخی تهران:

سینما صنعتی

سینمای جدید، دوم اردیبهشت ۱۳۰۷، تحت عنوان سینما صنعتی افتتاح شد. اکران‌های ویژه بانوان چهار روز هفته (روزهای شنبه، یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه) در ساعت۱۸:۳۰ آغاز می‌شد. این سینما خیلی زود با استقبال ویژه زنان مواجه شد. به ویژه که کلنل وزیری با استفاده از هنرجویان مدرسه موسیقی همزمان با نمایش فیلم، آهنگ‌های ایرانی و خارجی متنوعی اجرا می‌کرد.

سینما پالاس

سینما پالاس

دور جدید فعالیت سینما پالاس در دی ماه ۱۲۹۸ آغاز شد و تا دی ماه ۱۲۹۹ ادامه یافت. ویژگی خاص این دوره نمایش سربال‌های موفق جهانی در پرده‌ها و سانس‌های مختلف است. از آن جمله می‌توان به سریال «شرلوک هلمز» و «کنت مونت کریستو» اشاره نمود.

سینما ونوس (سارا)

سینما ونوس (سارا)

سینما ونوس در سال ۱۳۵۵ بازسازی شد و تعداد صندلی‌های آن به ۶۰۰ عدد کاهش یافت. این سینما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تعطیل شد و تا مدت‌ها از فعالیت باز ماند. سال‌ها بعد، منوچهر صادقپور نسبت به بازسازی و مناسب‌سازی سینما و امکانات پخش فیلم، اقدام نموده و با کسب مجوز فعالیت، سینمای جدید خود را تحت عنوان «سینما سارا» به بهره‌برداری رساند.

سینما روایال (نادر)

سینما روایال (نادر)

پس از دو دهه فعالیت، سینما ملی دور سوم تغییرات خود را به انجام رساند و پس از یک وقفه نسبتا طولانی فعالیت مجدد خود را از سال ۱۳۳۵ آغاز کرد. از جمله تغییرات صورت پذیرفته در طی این مدت افزایش تعداد صندلی آن از ۶۷۸ صندلی به ۱۲۰۰ صندلی بود.

تماشاخانه

تئاتر گیتی

تئاتر گیتی

صادق‌پور بدون اینکه سابقه یا تحصیلات خاصی در زمینه نمایش داشته باشد؛ به سرمایه گذاری بر روی تئاتر علاقمند شده بود و به همین سبب دو تماشاخانه در لاله زار بنا کرد که یکی همین تماشاخانه گیتی و دیگری تماشاخانه صادق پور است.

تئاتر فردوسی

تئاتر فردوسی

تجربه نوشین در تاسیس و اداره تئاتر فرهنگ باعث شد تا در تئاتر فردوسی تغییرات مهمی ایجاد کند. از جمله استفاده از سن گردان بود که تا پیش از آن در ایران سابقه نداشت. مخالفت نوشین به استفاده از پیش پرده خوانی را بایستی از جمله دلایل او برای استفاده از سن گردان بدانیم. اتخاذ این تصمیم هم زمان نمایش را کوتاه و اقتصادی نمود و هم موجب استقبال بیشتر تماشاگران بود.

تئاتر پارس

تئاتر پارس

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تئاتر پارس در غیاب وراث محمد صائبی به تملک ستاد هشت‌ماده‌ای فرمان امام درآمد و این ستاد نیز مدیریت آن را تحت اجاره به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی سپرد. سازمان نیز طی توافق‌نامه‌ای مسئولیت اداره تئاتر پارس را به مجید جعفری واگذار کرد.

تماشاخانه هنر

تماشاخانه هنر

تماشاخانه هنر در واقع توسط جمعی از شاگردان ولی الله نصر تاسیس شد. مهدی امینی، عباس زاهدی و جمع دیگری از شاگردان نصر با تاسیس یک شرکت تعاونی، ضمن تامین منابع لازم جهت اجاره و مناسب‌سازی فضا، زمینه تاسیس یکی از موفق‌ترین تماشاخانه‌های لاله‌زار را فراهم ساختند.

کتاب

تئاتر در ایران
معرفی منابع:

تئاتر در ایران

تئاتر در ایران | بهروز غریب‌ پور | دفتر پژوهش‌های فرهنگی

نشریه

روایت تهران (قصه لاله‌زار)
از باغ تا چراغ:

روایت تهران (قصه لاله‌زار)

روایت تهران (قصه لاله‌زار) | شماره ۱۲ | اردیبهشت ۱۴۰۰

مقاله و پایان‌نامه

تصاحب خیابان و عرصه عمومی توسط مردم
لاله‌زار، مدنیت نوین ایران

تصاحب خیابان و عرصه عمومی توسط مردم

اگر لاله‌زار را متناظر مدرنِ بازار قلمداد کردیم، ناظر به وجه مدنی و اجتماعی بازار است نه کسب‌وکار رایج آن. بازار کامل‌تر و مهم‌تر از این کاربری تک‌ساحتی است. این ویژگی است که آن را تبدیل به «عرصه» شهری می‌کند.

کتابخانه تخصصی تهرانشناسی

منظر، باغ و پارک قیطریه
کتابخانه تخصصی تهرانشناسی:

منظر، باغ و پارک قیطریه

منظر، باغ و پارک قیطریه | حامد روزرخ
چهارشنبه بازار کتاب تهران

چهارشنبه بازار کتاب تهران

در این رویداد فرهنگی تلاش داریم تا به تدریج منابع منتشر شده در زمینه دانش تهران‌پژوهی را تهیه و جهت عرضه در اختیار علاقمندان قرار دهیم. همچنین این نمایشگاه هفتگی کتاب، پاتوقی است که می‌تواند به گردهمآیی تهران‌شناسان، تهران‌پژوهان و علاقمندان به این حوزه تبدیل شود.
روایت تهران (قصه لاله‌زار)
از باغ تا چراغ:

روایت تهران (قصه لاله‌زار)

روایت تهران (قصه لاله‌زار) | شماره ۱۲ | اردیبهشت ۱۴۰۰

جمع‌خوانی درباره تهران

آخرین ویرایش محتوا

رستوران آقارضا سهیلا

رستوران آقارضا سهیلا

علاوه بر کیفیت غذا، ماجرای عاشقانه آقا رضا با یکی از رقاصه‌های لاله‌زار نیز زبانزد بود. سهیلا نام زنی زیبارو بود که در کاباره‌ای در زیرزمین پاساژ گل، مشغول به کار بود. علاقه شدید آقا رضا به این زن، باعث شد تا رابطه آن‌ها در میان اهالی تهران زبانزد شود.

بازدیدهای تخصصی

کلیسای سنت جوزف

کلیسای سنت جوزف

چهلمین تور گردشگری تخصصی انجمن تهران‌شناسی به مقصد کلیسای سنت جوزف، روز پنج شنبه 30 خرداد ۱۴۰3 برگزار شد.

پادکست، برنامه و نمایش رادیویی

داستان‌های لاله‌زاری | قسمت سوم | اسفندیار و زیگفرید در سلمانی
نمایش رادیویی:

داستان‌های لاله‌زاری | قسمت سوم | اسفندیار و زیگفرید در سلمانی

داستان‌های لاله‌زاری | قسمت سوم | اسفنديار و زيگفريد در سلمانی

لاله‌زار؛ مردی که می‌خندد
پادکست:

لاله‌زار؛ مردی که می‌خندد

پادکست طهرون | اپیزود شماره 12 | لاله‌زار؛ مردی که می‌خندد

از کوچه‌بازار تا لاله‌زار | سیما بینا
برنامه رادیویی:

از کوچه‌بازار تا لاله‌زار | سیما بینا

از کوچه‌بازار تا لاله‌زار | اپیزود شماره 2

لاله‌زار مغموم
پادکست:

لاله‌زار مغموم

پادکست چنین شد | اپیزود شماره 6 | لاله‌زار مغموم

داستان‌های لاله‌زاری | قسمت دوم | یک چارک شکرپنیر
نمایش رادیویی:

داستان‌های لاله‌زاری | قسمت دوم | یک چارک شکرپنیر

داستان‌های لاله‌زاری | قسمت دوم | يك چارك شكرپنير

گالری فیلم

فرار از هیاهوی پایتخت

فرار از هیاهوی پایتخت

۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹
لاله زار و مد

لاله زار و مد

۲۳:۱۶ ۱۹ دی ۱۴۰۱
یاد بعضی نفرات (نعمت الله آغاسی)

یاد بعضی نفرات (نعمت الله آغاسی)

۲۳:۴۱ ۰۳ آذر ۱۴۰۱
تغییر فضامندی خیابان لاله‌زار؛ سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ | زهرا مصدق اکرمی

تغییر فضامندی خیابان لاله‌زار؛ سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ | زهرا مصدق اکرمی

۲۱:۰۹ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
تهران، تماشاخانه طهران

تهران، تماشاخانه طهران

۶:۱۹ ۲۵ مهر ۱۴۰۱