• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
::: 299:: 0

مطالب ویژه

قیلوله پادشاه نشست چهل و یکم | محله چالِ میدان (بخش نخست) مرگ صاحبقران نشست چهلم | ترور ناصرالدین شاه نشست سی و نهم | بقعه سر قبر آقا سینما صنعتی نشست سی و چهارم | بقاع متبرکه شهر تهران نشست سی و سوم | تئاتر شهر و عناصر پیرامونی نشست سی و دوم | سبزه میدان نشست سی و یکم | شرقِ خیابان ناصر خسرو نشست سی‌ام | امیر کبیر نشست بیست و نهم | کاخ گلستان نشست بیست و هشتم | محله ارگ نشست بیست و یکم | بر فراز دارالخلافه نشست بیستم | تماشاخانه‌های لاله‌زار نشست نوزدهم | تماشاخانه‌های لاله‌زار نشست هجدهم | سرگذشت تهران نشست هفدهم | سرگذشت تهران عمارت معین‌التجار بوشهری نشست شانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست پانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار سینما پالاس نشست چهاردهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست سیزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست دوازدهم | دروازه‌های تهران نشست یازدهم | کوچه برلن نشست دهم | تکیه دولت نشست نهم | میدان توپخانه نشست هشتم | خانه اتحادیه نشست هفتم | میدان توپخانه نشست ششم | کوچه اتابک آخرین گفتگو نشست پنجم | میدان توپخانه نشست چهارم | کوچه دندانساز نشست سوم | باغ علاءالدوله نشست دوم | کوچه پشت شهرداری نشست اول | باغ لاله‌زار اتحادیه مستاجران هفته‌نامه اتحاد مردم رستوران آقارضا سهیلا آرداشس پادماگریان (اردشیر خان) اصغر تفکری گام‌های نخست برای احیاء لاله‌زار برداشته شده است. نگاه به لاله‌زار در واقع نگاهی به تهران است حفاظت از لاله‌زار، یک مطالبه اجتماعی است سینما ونوس (سارا) سینما روایال (نادر) تئاتر گیتی تئاتر فردوسی سینما رکس (لاله)

10
سینماهای تاریخی تهران:

سینما رکس (لاله)

  • کد خبر : 1640
  • ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۴:۴۷
سینما رکس (لاله)
توفیق سینما رکس در جلب مشتری، تنها به ساختمان فاخر و امکانات بی‌نظیر آن وابسته نبود، قدرت الله رشیدیان تنها یک سال پس از افتتاح سینمای خود، به جمع واردکندگان فیلم پیوست و توانست با کسب امتیاز آثاری از کمپانی‌های مختلف آمریکایی نظیر برادران وارنر، یونایتد آرتیست و دیبا بلیک، عرصه رقابت را به نفع خود مدیریت کند.

مرتضی رحیم نواز | Morteza Rahimnavazسینما رکس در خیابان لاله‌زار، نبش کوچه سینما البرز، در نخستین روز پائیز سال ۱۳۲۴ با نمایش فیلم «همه جا با تو» با نقش آفرینی کلارگ گیبل به بهره‌برداری رسید. این سینما که مالکیت آن به برادران رشیدیان (اسدالله، سیف‌الله و قدرت‌الله) تعلق داشت، از جمله سینماهای درجه ۱ و ممتاز پایتخت بود که بسیاری از اعیان و درباریان برای تماشای فیلم به آن مراجعه می‌کردند. به طور مثال در اردیبهشت ۱۳۲۷ و در آئین افتتاح فیلم «طوفان زندگی» اثر علی دریابیگی، اشرف پهلوی، عبدالرضا پهلوی و ابراهیم حکیمی (نخست وزیر) به همراه تعدادی از وزرای کابینه، فرماندهان نظامی و درباریان حضور به هم رساندند.

توفیق سینما رکس در جلب مشتری، تنها به ساختمان فاخر و امکانات بی‌نظیر آن وابسته بود، عوامل دیگری نیز در این موضوع تاثیرگذار بود، از جمله آنکه قدرت الله رشیدیان یک سال پس از افتتاح سینمای خود، به جمع واردکندگان فیلم پیوست و توانست با کسب امتیاز آثاری از کمپانی‌های مختلف آمریکایی نظیر برادران وارنر، یونایتد آرتیست و دیبا بلیک، به نمایش آثار برتر سینمای جهان اقدام نموده و عرصه رقابت را به نفع خود مدیریت کند.

سینما رکس پس از یک دهه فعالیت در ۲۸ مرداد ۱۳۳۴، برای مدتی کمتر از یک ماه تعطیل شد تا به امکانات جدید مجهز شده و دکور داخلی آن نیز مناسب‌سازی شود. از جمله تغییراتی که در این بازسازی مورد توجه مالکان سینما قرار داشت، تبدیل سیستم پخش آن به روش سینما اسکوپ بود. در این دوره سینما با ظرفیت ۹۵۰ تماشاگر، در ردیف سینماهای درجه یک تهران قرار داشت.

دفترهای تهران | لاله زار | سینما رکس | سینما لاله | روزنامه اطلاعات 31 شهریور 1327وابستگی برادران رشیدیان به دربار از یک سو و نسبتی که خاندان رشیدیان از دیرباز با سفارت بریتانیا داشت از سوی دیگر باعث شد تا در تحولات ملی شدن صنعت نفت، احساس خطر کنند. از این رو در اسفند سال ۱۳۳۱ قدرت الله رشیدیان تصمیم گرفت  بخشی از سهام شرکت سینما تئاتر رکس را به صورت عام در اختیار دیگران  قرار دهد تا در صورت بروز هر گونه خطری، مالکیت آن‌ها محفوظ باقی بماند.

امروزه از شکوه سینما رکس تنها سردر ورودی آن باقی مانده است. سردری که گویا توسط بوریس ماتوی‌یف طراحی و به مرحله اجرا درآمده بود.

در سال‌های پس از انقلاب، بسیاری از املاک خاندان رشیدیان مصادره شد. از جمله سینما رکس که با تغییر نام به «لاله»، تحت مالکیت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی قرار گرفت، پس از آن نیز حوزه هنری سازمان تبلیغات متولی اداره سینما شد، در همین دوره است که سینما پس از حدود ۶ دهه فعالیت، در سال ۱۳۷۲ از فعالیت باز می‌ماند.

از جمله آثاری که در لوکیشن سینما رکس (لاله) فیلمبرداری شد می‌توان به «زندان امیر» اثر اسماعیل کوشان (۱۳۲۷) و «تردید» اثر واروژ کریم مسیحی (۱۳۸۷) اشاره داشت.

لینک کوتاه : https://daftarhayetehran.com/?p=1640
  • نویسنده : مرتضی رحیم نواز
  • 781 بازدید

نوشته های مشابه

۰۲اردیبهشت
سینما صنعتی
سینماهای تاریخی تهران:

سینما صنعتی