• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
::: 299:: 0

مطالب ویژه

قیلوله پادشاه نشست چهل و یکم | محله چالِ میدان (بخش نخست) مرگ صاحبقران نشست چهلم | ترور ناصرالدین شاه نشست سی و نهم | بقعه سر قبر آقا سینما صنعتی نشست سی و چهارم | بقاع متبرکه شهر تهران نشست سی و سوم | تئاتر شهر و عناصر پیرامونی نشست سی و دوم | سبزه میدان نشست سی و یکم | شرقِ خیابان ناصر خسرو نشست سی‌ام | امیر کبیر نشست بیست و نهم | کاخ گلستان نشست بیست و هشتم | محله ارگ نشست بیست و یکم | بر فراز دارالخلافه نشست بیستم | تماشاخانه‌های لاله‌زار نشست نوزدهم | تماشاخانه‌های لاله‌زار نشست هجدهم | سرگذشت تهران نشست هفدهم | سرگذشت تهران عمارت معین‌التجار بوشهری نشست شانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست پانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار سینما پالاس نشست چهاردهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست سیزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست دوازدهم | دروازه‌های تهران نشست یازدهم | کوچه برلن نشست دهم | تکیه دولت نشست نهم | میدان توپخانه نشست هشتم | خانه اتحادیه نشست هفتم | میدان توپخانه نشست ششم | کوچه اتابک آخرین گفتگو نشست پنجم | میدان توپخانه نشست چهارم | کوچه دندانساز نشست سوم | باغ علاءالدوله نشست دوم | کوچه پشت شهرداری نشست اول | باغ لاله‌زار اتحادیه مستاجران هفته‌نامه اتحاد مردم رستوران آقارضا سهیلا آرداشس پادماگریان (اردشیر خان) اصغر تفکری گام‌های نخست برای احیاء لاله‌زار برداشته شده است. نگاه به لاله‌زار در واقع نگاهی به تهران است حفاظت از لاله‌زار، یک مطالبه اجتماعی است سینما ونوس (سارا) سینما روایال (نادر) تئاتر گیتی تئاتر فردوسی سینما رکس (لاله)

9
سینماهای تاریخی تهران:

سینما اطلس

  • کد خبر : 1384
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۳:۱۸
سینما اطلس
«سینما اطلس» در هنگام افتتاح ۴۵۰ صندلی داشت و در دسته سینماهای درجه ۳ کشور به شمار می‌آمد. سینما مدتی بعد به اجاره «حسین بهمنش» درآمد و تا پایان مرگ کریم ارباب در سال ۱۳۵۱، با همین وضعیت به فعالیت خود ادامه داد.

مرتضی رحیم نوازسینما اطلس در محل سابق تاتر تفکری در کوچه ملی به بهره‎برداری رسید. مرگ ناهنگام علی اصغر تفکری در خرداد ۱۳۳۹ باعث شد تا تماشاخانه‌اش در حالی تعطیل شود که دوران اوج فعالیت خود را تجربه می‌کرد. با تعطیل شدن تماشاخانه، محمد کریم ارباب، تهیه‌کننده نام آشنای سینمای دهه ۴۰ و ۵۰ سالن تئاتر را خریداری و پس از تعمیرات و اعمال تغییرات لازم، سالن سینمای جدیدی با نام «سینما متحده» را در هفتم اسفند ۱۳۴۱ (عید فطر ۱۳۸۲) به بهره‌برداری رساند. «گروه سینماهای متحده» شامل سینماهای «دنیا»، «ایران»، «قوی سیاه»، «رامسر»، «فردوسی»، «آریا»، «شیرین»، «شهناز»، «داریوش»، «خرم»، «مسعود»، «مراد»، «ژاله»، «تابان»، «فلور» و «کارون» بود. هنوز مدت زمان زیادی از فعالیت «سینما متحده» نگذشته بود که کریم ارباب در ۱۴ اسفند ۱۳۴۱ با خروج از این اتحادیه سینمایی، نام سینمای خود را به «اطلس» تغییر داد. «سینما اطلس» در هنگام افتتاح ۴۵۰ صندلی داشت و در دسته سینماهای درجه ۳ کشور به شمار می‌آمد. سینما مدتی بعد به اجاره «حسین بهمنش» درآمد و تا پایان مرگ کریم ارباب در سال ۱۳۵۱، با همین وضعیت به فعالیت خود ادامه داد. اغلب فیلم‌های این سینما خارجی بود و طبق روال سینماهای درجه ۳، نمایش دو فیلم با یک بلیط در آن صورت می‌پذیرفت.

پس از مرگ کریم ارباب، سینما به تملک همسر دوم او «زهرا گنجی» درآمد. گنجی علاوه بر این سینما، مالک «شرکت تفریحات سالم» نیز بود.

«سینما اطلس» در جریان مبارزات مردم در آبان ۱۳۵۷ طعمه حریق شد و از فعالیت باز ماند. پس از پیروزی انقلاب، سینما تغییر کاربری داد. وراث کریم ارباب هم زمان نسبت به تخریب «کاباره مولن روژر» اقدام نموده و در زمین به دست آمده از تخریب هر دو ملک، اقدام به ساخت «پاساژ گسترش» نمودند.

لینک کوتاه : https://daftarhayetehran.com/?p=1384
  • نویسنده : مرتضی رحیم نواز
  • 676 بازدید

نوشته های مشابه