• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
::: 312:: 0

مطالب ویژه

دومین شماره از ماهنامه الکترونیک تهران‌شهر منتشر شد در سراشیبی سقوط نخستین شماره از ماهنامه الکترونیک تهران‌شهر منتشر شد زندگی در هیاهو، مرگ در سکوت عمارت پیرنیا (مشیرالدوله) احمد دهقان سینما صنعتی نشست نوزدهم | تماشاخانه‌های لاله‌زار عمارت معین‌التجار بوشهری نشست شانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست پانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار سینما پالاس نشست چهاردهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست سیزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست یازدهم | کوچه برلن نشست هشتم | خانه اتحادیه نشست ششم | کوچه اتابک آخرین گفتگو نشست چهارم | کوچه دندانساز نشست سوم | باغ علاءالدوله نشست دوم | کوچه پشت شهرداری نشست اول | باغ لاله‌زار اتحادیه مستاجران هفته‌نامه اتحاد مردم رستوران آقارضا سهیلا آرداشس پادماگریان (اردشیر خان) اصغر تفکری گام‌های نخست برای احیاء لاله‌زار برداشته شده است. نگاه به لاله‌زار در واقع نگاهی به تهران است حفاظت از لاله‌زار، یک مطالبه اجتماعی است سینما ونوس (سارا) سینما روایال (نادر) تئاتر گیتی تئاتر فردوسی سینما رکس (لاله) تئاتر پارس سینما اطلس تماشاخانه هنر معین‌التجار بوشهری خانه‌ باغ اتحادیه تئاتر فرهنگ چالش‌های بیناگفتمانی در  لاله‌زار لاله‌زار از فردا راه اندازی خانه اتحادیه، آغازی برای احیای لاله‌زار فرهنگی سینما البرز جامعه باربد آتلیه سروریان دروازه لاله‌زار تئاتر کشور تئاتر دهقان

6
پایان‌نامه:

طراحی داخلی پاتوق هنردوستان در سینما البرز لاله‌زار

  • کد خبر : 3924
  • ۰۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۴:۳۳
طراحی داخلی پاتوق هنردوستان در سینما البرز لاله‌زار
طراحی داخلی پاتوق هنردوستان در سینما البرز لاله زار | پرستو دهقان
  • عنوان: طراحی داخلی پاتوق هنردوستان در سینما البرز لاله زار
  • نویسنده: پرستو دهقان
  • استاد راهنما: منوچهر معظمی
  • استاد مشاور: نوشین ضیاءشهابی
  • سال انتشار: ۱۳۹۸
  • مرجع: دانشکده معماری و شهرسازی | دانشگاه هنر تهران

چکیده:

انسان از گذشته تا کنون همواره به دنبال مکانی لذت بخش بوده که خارج از کار و فعالیت‌های روزمره در آن تبادل نظر، گفتگو، تعامل و خاطره‌سازی کند. پاتوق‌ها یکی از این مکان‌ها هستند که از دیرباز در ایران وجود داشته‌اند. یکی از انواع پاتوق‌ها، پاتوق‌های هنری-فرهنگی هستند که افراد علاقه‌مند به هنر در آن حضور می‌یابند. خیابان لاله‌زار در تهران قدیم نمونه‌ای ازانواع این پاتوق‌ها بوده است که به واسطه بناهای فرهنگی درونش به پاتوقی برای مردم و به خصوص هنرمندان تبدیل شده بود. از جمله مراکز فرهنگی- هنری موجود در این خیابان اولین سینماها، تماشاخانه‌ها، کافه ها، مراکز موسیقی، کتاب فروشی‌ها و… را می‌توان نام برد. امروزه با تبدیل شدن خیابان لاله‌زار به بورس لوازم الکتریکی، تمام بناهای فرهنگی خیابان، کاربری خود را از دست داده‌اند؛ از جمله سینماها که همگی متروکه و یا تخریب شده‌اند. یکی از این سینماها، سینما البرز است که اکنون به ساختمانی متروکه در قلب لاله‌زار تبدیل گشته است.

پژوهش حاضر تلاشی است برای احیاء و استفاده دوباره از این ساختمان (به عنوان نمونه) که در پی آن است تا با تبدیل آن به مرکزی هنری، پاتوقی برای هنردوستان فراهم کند که علاوه بر افزایش تعامل شهروندان با یکدیگر در ترویج هنر در زندگی آن‌ها و بازگرداندن خصلت فرهنگی لاله‌زار تاثیر بگذارد. در راستای تحقق این هدف ابتدا در فصل اول به مطالعه و شناخت خیابان لاله‌زار و بستر طرح و شناخت ویژگی‌ها و ارزش‌های بنا پرداخته شده است سپس در فصل دوم با مطالعاتی در زمینه پاتوق-های شهری و ویژگی‌های آن‌ها اصولی در طراحی پاتوق‌ها به دست آمده است. در فصل سوم نیز برای منطبق کردن کاربری جدید در بنای موجود درباره قوانین استفاده مجدد تطبیقی از ساختمان‌ها و رویکردهای مختلف در این‌باره، هم‌چنین نقش طراحی داخلی در تطبیق کاربری مطالعه شده است. در نهایت پس از بررسی و تحلیل نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی در فصل چهارم، برنامه‌ی طراحی و راهکارها و تصمیمات اتخاذ شده در فصل پنجم ارائه شده است.


  • جهت دریافت رایگان فایل پایان نامه لطفا درخواست خود را به شماره ۰۹۱۹۵۶۸۹۶۱۱ در شبکه اجتماعی تلگرام ارسال فرمائید.
لینک کوتاه : https://daftarhayetehran.com/?p=3924
  • 395 بازدید

نوشته های مشابه

۲۱مهر
سینما البرز
سینماهای تاریخی تهران:

سینما البرز