• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
::: 312:: 0

مطالب ویژه

دومین شماره از ماهنامه الکترونیک تهران‌شهر منتشر شد در سراشیبی سقوط نخستین شماره از ماهنامه الکترونیک تهران‌شهر منتشر شد زندگی در هیاهو، مرگ در سکوت عمارت پیرنیا (مشیرالدوله) احمد دهقان سینما صنعتی نشست نوزدهم | تماشاخانه‌های لاله‌زار عمارت معین‌التجار بوشهری نشست شانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست پانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار سینما پالاس نشست چهاردهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست سیزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست یازدهم | کوچه برلن نشست هشتم | خانه اتحادیه نشست ششم | کوچه اتابک آخرین گفتگو نشست چهارم | کوچه دندانساز نشست سوم | باغ علاءالدوله نشست دوم | کوچه پشت شهرداری نشست اول | باغ لاله‌زار اتحادیه مستاجران هفته‌نامه اتحاد مردم رستوران آقارضا سهیلا آرداشس پادماگریان (اردشیر خان) اصغر تفکری گام‌های نخست برای احیاء لاله‌زار برداشته شده است. نگاه به لاله‌زار در واقع نگاهی به تهران است حفاظت از لاله‌زار، یک مطالبه اجتماعی است سینما ونوس (سارا) سینما روایال (نادر) تئاتر گیتی تئاتر فردوسی سینما رکس (لاله) تئاتر پارس سینما اطلس تماشاخانه هنر معین‌التجار بوشهری خانه‌ باغ اتحادیه تئاتر فرهنگ چالش‌های بیناگفتمانی در  لاله‌زار لاله‌زار از فردا راه اندازی خانه اتحادیه، آغازی برای احیای لاله‌زار فرهنگی سینما البرز جامعه باربد آتلیه سروریان دروازه لاله‌زار تئاتر کشور تئاتر دهقان

7

روزگار اوج لاله‌زار

  • کد خبر : 4023
  • ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸
روزگار اوج لاله‌زار
ركس، البرز و ايران از جمله سينماهاي خوب خيابان لاله‌زار بودند كه مخاطبان زيادي به اين سينماها رجوع مي‌كردند. يادم مي‌آيد بهترين صفحه‌هاي موسيقي را من از مغازه‌اي كنار سينما ركس تهيه مي‌كردم،

دفترهای تهران | خیابان لاله زار |هارون یشایایی | شکل و شمایل زندگی من در خیابان لاله‌زار تهران ترسیم شد. از آنجایی که اغلب سالن‌های خوب تئاتر و سینما در آن منطقه بود، بخشی از اوقات دوران جوانی و نوجوانی من هم در مراکز فرهنگی و هنری این خیابان می‌گذشت. همان زمان‌هایی که نوجوان بودم و دبیرستان می‌رفتم، وقت‌های تعطیلی تابستانم را در مغازه‌ای در خیابان لاله‌زار کار می‌کردم و از آن طریق بیشتر با برنامه سینماها و سالن‌های تئاتر آشنا می‌شدم. یادم می‌آید آقای عزت‌الله انتظامی و مرتضی احمدی در تماشاخانه فردوسی نمایشنامه‌های تئاتر اجرا می‌کردند و من هر طور که بود خودم را به تماشاخانه می‌رساندم تا بتوانم تئاتر‌های آنها را تماشا کنم. همچنین آقای علی‌اصغر گرمسیری از بازیگران محبوب و مطرح تئاتر آن زمان بودند و من هم به بازی‌های‌شان علاقه زیادی داشتم.

آن زمان یعنی دهه سی و چهل فیلم‌های سینمایی ایرانی هنوز اوج نگرفته بود و به ندرت فیلم ایرانی در سینماها نمایش داده می‌شد، ما جوان‌ها بیشتر به تماشای فیلم‌های خارجی اکشن روز از جمله « تارزان» «شزم» می‌نشستیم. رکس، البرز و ایران از جمله سینماهای خوب خیابان لاله‌زار بودند که مخاطبان زیادی به این سینماها رجوع می‌کردند. یادم می‌آید بهترین صفحه‌های موسیقی را من از مغازه‌ای کنار سینما رکس تهیه می‌کردم، لذا به معنای واقعی دهه سی، چهل یا پنجاه از هر جهت خیابان لاله‌زار مکانی فرهنگی به شمار می‌رفت. درست بعد از این زمان‌ها بود که خیابان لاله‌زار از موقعیت فرهنگی و هنری فاصله گرفت، طوری که امروز سراسر آن ابعاد اقتصادی پیدا کرده است و مردم بیشتر به خاطر خرید و فروش لوازم الکتریکی به این منطقه آمد و شد می‌کنند تا تبادل محصولات فرهنگی و هنری.

چند وقت اخیر دیدم که تئاتر و تماشاخانه دهقان را دوباره بازسازی کردند و صحبتی هم شنیدم که انگار شهرداری طرحی ارایه داده برای اینکه خیابان لاله‌زار را ترمیم کند تا دوباره به رونق و شکوه فرهنگی و هنری گذشته‌اش بازگردد، اما قطعا این طرح در اجرا شدنی نیست برای اینکه هزینه بسیار سنگینی می‌طلبد.


  • منبع: روزنامه اعتماد | شماره ۴۵۷۱ | ۵ بهمن ۱۳۹۸ | صفحه ۷

دفترهای تهران | لاله زار |

لینک کوتاه : https://daftarhayetehran.com/?p=4023
  • نویسنده : هارون یشایایی
  • منبع : روزنامه اعتماد
  • 297 بازدید

برچسب ها