• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
::: 312:: 0

مطالب ویژه

دومین شماره از ماهنامه الکترونیک تهران‌شهر منتشر شد در سراشیبی سقوط نخستین شماره از ماهنامه الکترونیک تهران‌شهر منتشر شد زندگی در هیاهو، مرگ در سکوت عمارت پیرنیا (مشیرالدوله) احمد دهقان سینما صنعتی نشست نوزدهم | تماشاخانه‌های لاله‌زار عمارت معین‌التجار بوشهری نشست شانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست پانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار سینما پالاس نشست چهاردهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست سیزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست یازدهم | کوچه برلن نشست هشتم | خانه اتحادیه نشست ششم | کوچه اتابک آخرین گفتگو نشست چهارم | کوچه دندانساز نشست سوم | باغ علاءالدوله نشست دوم | کوچه پشت شهرداری نشست اول | باغ لاله‌زار اتحادیه مستاجران هفته‌نامه اتحاد مردم رستوران آقارضا سهیلا آرداشس پادماگریان (اردشیر خان) اصغر تفکری گام‌های نخست برای احیاء لاله‌زار برداشته شده است. نگاه به لاله‌زار در واقع نگاهی به تهران است حفاظت از لاله‌زار، یک مطالبه اجتماعی است سینما ونوس (سارا) سینما روایال (نادر) تئاتر گیتی تئاتر فردوسی سینما رکس (لاله) تئاتر پارس سینما اطلس تماشاخانه هنر معین‌التجار بوشهری خانه‌ باغ اتحادیه تئاتر فرهنگ چالش‌های بیناگفتمانی در  لاله‌زار لاله‌زار از فردا راه اندازی خانه اتحادیه، آغازی برای احیای لاله‌زار فرهنگی سینما البرز جامعه باربد آتلیه سروریان دروازه لاله‌زار تئاتر کشور تئاتر دهقان

7

تماشاخانه تفکری

  • کد خبر : 822
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۵:۴۰
تماشاخانه تفکری
تماشاخانه تفکری در تیرماه ۱۳۳۳ با اجرای نمایش «تاجر ونیزی» از آثار ویلیام شکسپیر فعالیت خود را آغاز کرد و تا خرداد ۱۳۳۹ که تماشاخانه به دلیل مرگ نابهنگام بنیان‌گذارش به تعطیلی کشیده شد، آثار متعددی در آن به روی صحنه رفت.

مرتضی رحیم نواز

اصغر تفکری هنرمند برجسته کمدی در عرصه نمایش و از پیشکسوتان پیش‌پرده‌خوانی ایران در اردیبهشت ۱۳۳۳ و در حالی که به تازگی به عنوان بازیگر، ایفاگر نقش‌های کمدی در سینمای ایران شده بود، با خرید امتیاز تئاتر فردوسی که در هجمه مخالفان عبدالحسین نوشین در جریان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تخریب شده بود، تماشاخانه مختص به خود را بنا می‌کند.

تئاتر فردوسی در آن زمان بیش از آنکه به یک سالن نمایش شبیه باشد، به متروکه‌ای بدون استفاده می‌مانست. تفکری توانست با خرید و بازسازی این سالن یکی از پر رونق‌ترین تماشاخانههای ایران را بنا سازد. اگرچه رویه مرسوم در تئاتر تفکری از اساس با رویه مورد نظر نوشین در تئاتر فرهنگ و فردوسی متفاوت بود. به ویژه آنکه  خیلی زود پای خوانندگان کوچهبازاری به همراه گروه‌های رقص به سالن نمایش باز شد. اساسا نمایش و هنر موسوم به لاله‌زار، بعد از کودتای ۲۸ مرداد شکل گرفت. در مدیوم نمایش، تئاتر لاله‌زاری، تلفیقی از نمایش‌های سنتی ایران، آوازهای کوچه بازاری و هنر کاباره‌ای بود که به خوبی می‌توانست قشر عامه و گروه‌های فرودست اجتماعی را به سمت خود جلب نماید. رونق نمایش لاله‌زاری تا حد بسیار زیادی مدیون توانمندی، استعداد و جایگاه هنری اصغر تفکری است.

تماشاخانه تفکری در تیرماه ۱۳۳۳ با اجرای نمایش «تاجر ونیزی» از آثار ویلیام شکسپیر فعالیت خود را آغاز کرد و تا خرداد ۱۳۳۹ که تماشاخانه به دلیل مرگ نابهنگام بنیان‌گذارش به تعطیلی کشیده شد، آثار متعددی در آن به روی صحنه رفت. در این میان سهم نمایش‌های کمدی و لاله‌زاری بیش از سایر متون و سبک‌ها بود. اگرچه در میان آثار به نمایش درآمده با نمونه‌های برجسته‌ای از ادبیات کلاسیک جهان و نمایشنامه‌نویسان مطرح ایرانی نیز مواجه هستیم.

پس از مرگ اصغر تفکری در یازدهم خرداد ۱۳۳۹، محمد ارباب که تهیه‌کننده شناخته شده سینمای آن روز بود، سالن تئاتر را خریداری و با تغییر کاربری و مناسب‌سازی، سینما اطلس را به جای آن افتتاح نمود. حضور تفکری و خاطرات او باعث شد تا مدت‌ها سینما اطلس در میان عامه مردم تحت عنوان سینما – تئاتر تفکری شناخته شود.

لینک کوتاه : https://daftarhayetehran.com/?p=822
  • نویسنده : مرتضی رحیم نواز
  • 767 بازدید

نوشته های مشابه

۰۵اسفند
اصغر تفکری
نامداران لاله‌زار:

اصغر تفکری

۰۵مهر
تاجر ونیزی در تئاتر تفکری
اصغر تفکری، کمدین بزرگ در لاله‌زار سالن نمایش افتتاح می‌کند

تاجر ونیزی در تئاتر تفکری