• امروز : جمعه - ۱۸ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 8 November - 2024
::: 315:: 0

مطالب ویژه

دومین شماره از ماهنامه الکترونیک تهران‌شهر منتشر شد در سراشیبی سقوط نخستین شماره از ماهنامه الکترونیک تهران‌شهر منتشر شد زندگی در هیاهو، مرگ در سکوت عمارت پیرنیا (مشیرالدوله) احمد دهقان سینما صنعتی نشست نوزدهم | تماشاخانه‌های لاله‌زار عمارت معین‌التجار بوشهری نشست شانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست پانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار سینما پالاس نشست چهاردهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست سیزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست یازدهم | کوچه برلن نشست هشتم | خانه اتحادیه نشست ششم | کوچه اتابک آخرین گفتگو نشست پنجم | میدان توپخانه نشست چهارم | کوچه دندانساز نشست سوم | باغ علاءالدوله نشست دوم | کوچه پشت شهرداری نشست اول | باغ لاله‌زار اتحادیه مستاجران هفته‌نامه اتحاد مردم رستوران آقارضا سهیلا آرداشس پادماگریان (اردشیر خان) اصغر تفکری گام‌های نخست برای احیاء لاله‌زار برداشته شده است. نگاه به لاله‌زار در واقع نگاهی به تهران است حفاظت از لاله‌زار، یک مطالبه اجتماعی است سینما ونوس (سارا) سینما روایال (نادر) تئاتر گیتی تئاتر فردوسی سینما رکس (لاله) تئاتر پارس سینما اطلس تماشاخانه هنر معین‌التجار بوشهری خانه‌ باغ اتحادیه تئاتر فرهنگ چالش‌های بیناگفتمانی در  لاله‌زار لاله‌زار از فردا راه اندازی خانه اتحادیه، آغازی برای احیای لاله‌زار فرهنگی سینما البرز جامعه باربد آتلیه سروریان دروازه لاله‌زار تئاتر کشور

13

تئاتر گیتی

  • کد خبر : 985
  • ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۴
تئاتر گیتی
صادق‌پور بدون اینکه سابقه یا تحصیلات خاصی در زمینه نمایش داشته باشد؛ به سرمایه گذاری بر روی تئاتر علاقمند شده بود و به همین سبب دو تماشاخانه در لاله زار بنا کرد که یکی همین تماشاخانه گیتی و دیگری تماشاخانه صادق پور است.

مرتضی رحیم نوازدر محل کنونی سینما سارا (خیابان لاله‌زار، نرسیده به خیابان اکباتان) که در ابتدای دهه بیست، شعبه‌ای از اداره دادگستری تهران در آن مستقر بود، آقا محمد قلی مقدس (مرتضی صادق‌پور) در سال ۱۳۲۳، بنای تماشاخانه‌ای را گذاشت که به تئاتر گیتی معروف است. در این تماشاخانه آثاری چون «حکیم عمر خیام»، «عشق سربازی»، «دیکتاتور»، «جاسوسه نادرشاه افشار» و… به روی صحنه رفته است. خصوصیت مشترک تمام نمایش‎های اجرا شده در تئاتر گیتی، روح حماسی و وطن‌پرستانه آن‌ها بود.
صادق‌پور بدون اینکه سابقه یا تحصیلات خاصی در زمینه نمایش داشته باشد؛ به سرمایه‎گذاری بر روی تئاتر علاقمند شده بود. شغل اولیه او کفاشی بود ولی به دلیل علاقه بسیاری که به هنر نمایش داشت، سه دهنه کفاشی خود را در خیابان لاله زار، شاه آباد و بازار فروخت تا سرمایه لازم جهت تاسیس تماشاخانه فراهم شود. بعدها تماشاخانه دیگری نیز به نام خود تاسیس کرد که به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.
تئاتر گیتی پس از مدت کوتاهی از فعالیت آن، به دلیل مشکلات اقتصادی وعدم استقبال تماشاگران به تعطیلی کشیده شد. به همین دلیل صادق‌پور در سال ۱۳۳۴ تصمیم گرفت تا محل تماشاخانه خود را بازسازی کرده و به عنوان سالن سینما ونوس با ظرفیت ۷۷۰ تماشاگر از آن بهره‎برداری کند. نام این سینما در سال‌های پس از انقلاب اسلامی به سارا تغییر پیدا کرد.

لینک کوتاه : https://daftarhayetehran.com/?p=985
  • نویسنده : مرتضی رحیم نواز
  • 1082 بازدید

برچسب ها

نوشته های مشابه

۲۱دی
سینما ونوس (سارا)
سینماهای تاریخی تهران:

سینما ونوس (سارا)