• امروز : سه شنبه - ۱۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 8 October - 2024
::: 309:: 0

مطالب ویژه

در سراشیبی سقوط زندگی در هیاهو، مرگ در سکوت عمارت پیرنیا (مشیرالدوله) احمد دهقان سینما صنعتی نشست نوزدهم | تماشاخانه‌های لاله‌زار عمارت معین‌التجار بوشهری نشست شانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست پانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار سینما پالاس نشست چهاردهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست سیزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست یازدهم | کوچه برلن نشست هشتم | خانه اتحادیه نشست ششم | کوچه اتابک آخرین گفتگو نشست چهارم | کوچه دندانساز نشست سوم | باغ علاءالدوله نشست دوم | کوچه پشت شهرداری نشست اول | باغ لاله‌زار اتحادیه مستاجران هفته‌نامه اتحاد مردم رستوران آقارضا سهیلا آرداشس پادماگریان (اردشیر خان) اصغر تفکری گام‌های نخست برای احیاء لاله‌زار برداشته شده است. نگاه به لاله‌زار در واقع نگاهی به تهران است حفاظت از لاله‌زار، یک مطالبه اجتماعی است سینما ونوس (سارا) سینما روایال (نادر) تئاتر گیتی تئاتر فردوسی سینما رکس (لاله) تئاتر پارس سینما اطلس تماشاخانه هنر معین‌التجار بوشهری خانه‌ باغ اتحادیه تئاتر فرهنگ چالش‌های بیناگفتمانی در  لاله‌زار لاله‌زار از فردا راه اندازی خانه اتحادیه، آغازی برای احیای لاله‌زار فرهنگی سینما البرز جامعه باربد آتلیه سروریان دروازه لاله‌زار تئاتر کشور تئاتر دهقان تماشاخانه تهران (تئاتر نصر) چهارراه کنت

6

تغییر فضامندی خیابان لاله‌زار؛ سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷

  • کد خبر : 1478
  • ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
تغییر فضامندی خیابان لاله‌زار؛ سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷
گفتگو با زهرا مصدق اکرمی در خصوص خیابان لاله زار

در این گفتگو زهرا مصدق می‌گوید که چگونه مجموعه‌ای از عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تحول خیابان لاله‌زار را طی دهه‌های سی تا پنجاه رقم زد. این خیابان که پیش از سال‌های دهۀ سی، بستری برای ابراز زندگی متجددانه در فضای شهری و دریافت خدمات و کالاهای گران‌قیمت بود، با گذشت زمان به مرکز عرضۀ خدمات و کالاهایی از نوع دیگر بدل شد.

او با راهبردی تاریخی به منابع درجه اولی مانند خاطرات، آگهی‌های منتشرشده در روزنامه‌ها، عکس‌ها و آمارها و سرشماری‌ها مراجعه کرده و شواهدی برای روایت سرگذشت لاله‌زار جمع‌آوری کرده است. این روایت بر مبنای تحلیل و تفسیر تغییر بدنه و عرصۀ خیابان و اثر متقابلشان بر هم شکل گرفته است.

طبق روایت مصدق، لاله‌زار در دو دهۀ نخست قرن، محلی برای شبکه‌هایی از فعالیت‌ها اعم از عرضۀ خدمات و کالا تا فعالیت‌های هنری و فرهنگی بود که متناسب با آن فضای اجتماعی‌اش شکل گرفته بود. خیاط‌خانه‌ها و فروشگاه‌های محل توجه متمولان و فرنگی‌مآبان شهر و تماشاخانه‌ها و نشریاتِ میزبان گزیده‌ای از روشنفکران جامعه، همه در لاله‌زار جای گرفته بودند. بین سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ این شبکه‌های فعالیتی به تدریج جای خود را به شبکه‌های دیگری از فعالیت‌ها داد که متناسب با جامعۀ متأثر از وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور و زندگی روزمرۀ گروه‌های جدید اجتماعی مخاطبش بود. در پاسخ به تغییراتی که در کمیت و کیفیت فعالیت‌ها اتفاق افتاد، فرم فضایی بافت پشت بدنۀ خیابان عوض شد. ترکیبات فضایی جدید باعث افزایش ظرفیت لاله‌زار و تغییر فعالیت‌ها شد. به دنبال آن کیفیت جدارۀ خیابان نیز تغییر کرد و با حضور چشمگیر عناصر نیمه‌ثابت مثل تابلوها و علائم، فضای کالبدی جدیدی در خیابان پدید آمد که متأثر از فضای اجتماعی و فعالیت‌های جدید و متقابلاً اثرگذار بر آن بود.

این نشست در تاریخ ۲۹ مهر سال ۱۴۰۰ از طرف سایت چهارراه و با همکاری مؤسسه مهر گیتی برگزار شد. از خانم زهره توحیدی برای مصاحبهٔ این نشست سپاسگزاریم.



فایل صوتی


لینک کوتاه : https://daftarhayetehran.com/?p=1478
  • منبع : سایت چهارراه
  • 748 بازدید

نوشته های مشابه