• امروز : دوشنبه - ۲۴ دی - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 January - 2025

سر خط خبرها

درباره تهران تاریخی حساس هستیم تندیس مولانا در میدان خیام در پایتخت گزینیِ تهران دومین شماره از ماهنامه الکترونیک تهران‌شهر منتشر شد نخستین شماره از ماهنامه الکترونیک تهران‌شهر منتشر شد درس‌ گفتار «تئاتر شهر و عناصر پیرامونی» منتشر شد درس گفتار سینما و سینماداری در خیابان لاله‌زار منتشر شد نشست معرفی و نقد و بررسی کتاب «روایت قتل پادشاه» برگزار شد. دفتر نخست از مجموعه کلیمیان ایران منتشر شد دفتر تکیه دولت منتشر شد نشست نمایش و نقد و بررسی مستند «تکیه دولت» برگزار شد. دفتر شناخت محله اودلاجان منتشر شد دفتر راهنمای تخصصی خانه موزه مقدم منتشر شد شناخت‌نامه میرزاده عشقی منتشر شد درس گفتار کوچه اتابک منتشر شد دفتر راهنمای تخصصی موزه ایران باستان منتشر شد درس گفتار کوچه دندانساز منتشر شد درس‌ گفتار باغ علاءالدوله منتشر شد درس‌ گفتار کوچه پشت شهرداری منتشر شد درس گفتار باغ لاله‌زار منتشر شد نشست پنجم کارگاه تخصصی «سرگذشت خیابان لاله‌زار» برگزار شد. نشست چهارم کارگاه تخصصی «سرگذشت خیابان لاله‌زار» برگزار شد نشست سوم کارگاه تخصصی «سرگذشت خیابان لاله‌زار» برگزار شد. دومین نشست از مجموعه نشست‌های کارگاه «سرگذشت خیابان لاله‌زار» برگزار شد. نشست نخست کارگاه تخصصی «سرگذشت خیابان لاله‌زار» برگزار شد. چرا به خوانندگان لاله‌زاری سرکوفت می‌زنند؟ در اهمیت حسین کریمان بودن

11

روزگار اوج لاله‌زار

  • کد خبر : 4023
  • ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸
روزگار اوج لاله‌زار
ركس، البرز و ايران از جمله سينماهاي خوب خيابان لاله‌زار بودند كه مخاطبان زيادي به اين سينماها رجوع مي‌كردند. يادم مي‌آيد بهترين صفحه‌هاي موسيقي را من از مغازه‌اي كنار سينما ركس تهيه مي‌كردم،

دفترهای تهران | خیابان لاله زار |هارون یشایایی | شکل و شمایل زندگی من در خیابان لاله‌زار تهران ترسیم شد. از آنجایی که اغلب سالن‌های خوب تئاتر و سینما در آن منطقه بود، بخشی از اوقات دوران جوانی و نوجوانی من هم در مراکز فرهنگی و هنری این خیابان می‌گذشت. همان زمان‌هایی که نوجوان بودم و دبیرستان می‌رفتم، وقت‌های تعطیلی تابستانم را در مغازه‌ای در خیابان لاله‌زار کار می‌کردم و از آن طریق بیشتر با برنامه سینماها و سالن‌های تئاتر آشنا می‌شدم. یادم می‌آید آقای عزت‌الله انتظامی و مرتضی احمدی در تماشاخانه فردوسی نمایشنامه‌های تئاتر اجرا می‌کردند و من هر طور که بود خودم را به تماشاخانه می‌رساندم تا بتوانم تئاتر‌های آنها را تماشا کنم. همچنین آقای علی‌اصغر گرمسیری از بازیگران محبوب و مطرح تئاتر آن زمان بودند و من هم به بازی‌های‌شان علاقه زیادی داشتم.

آن زمان یعنی دهه سی و چهل فیلم‌های سینمایی ایرانی هنوز اوج نگرفته بود و به ندرت فیلم ایرانی در سینماها نمایش داده می‌شد، ما جوان‌ها بیشتر به تماشای فیلم‌های خارجی اکشن روز از جمله « تارزان» «شزم» می‌نشستیم. رکس، البرز و ایران از جمله سینماهای خوب خیابان لاله‌زار بودند که مخاطبان زیادی به این سینماها رجوع می‌کردند. یادم می‌آید بهترین صفحه‌های موسیقی را من از مغازه‌ای کنار سینما رکس تهیه می‌کردم، لذا به معنای واقعی دهه سی، چهل یا پنجاه از هر جهت خیابان لاله‌زار مکانی فرهنگی به شمار می‌رفت. درست بعد از این زمان‌ها بود که خیابان لاله‌زار از موقعیت فرهنگی و هنری فاصله گرفت، طوری که امروز سراسر آن ابعاد اقتصادی پیدا کرده است و مردم بیشتر به خاطر خرید و فروش لوازم الکتریکی به این منطقه آمد و شد می‌کنند تا تبادل محصولات فرهنگی و هنری.

چند وقت اخیر دیدم که تئاتر و تماشاخانه دهقان را دوباره بازسازی کردند و صحبتی هم شنیدم که انگار شهرداری طرحی ارایه داده برای اینکه خیابان لاله‌زار را ترمیم کند تا دوباره به رونق و شکوه فرهنگی و هنری گذشته‌اش بازگردد، اما قطعا این طرح در اجرا شدنی نیست برای اینکه هزینه بسیار سنگینی می‌طلبد.


  • منبع: روزنامه اعتماد | شماره ۴۵۷۱ | ۵ بهمن ۱۳۹۸ | صفحه ۷

دفترهای تهران | لاله زار |

لینک کوتاه : https://daftarhayetehran.com/?p=4023
  • نویسنده : هارون یشایایی
  • منبع : روزنامه اعتماد
  • 358 بازدید

برچسب ها