• امروز : جمعه - ۲۲ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 12 July - 2024
::: 307:: 0

مطالب ویژه

احمد دهقان سینما صنعتی نشست نوزدهم | تماشاخانه‌های لاله‌زار عمارت معین‌التجار بوشهری نشست شانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست پانزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار سینما پالاس نشست چهاردهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست سیزدهم | سینما و سینماداری در لاله‌زار نشست یازدهم | کوچه برلن نشست هشتم | خانه اتحادیه نشست ششم | کوچه اتابک آخرین گفتگو نشست چهارم | کوچه دندانساز نشست سوم | باغ علاءالدوله نشست دوم | کوچه پشت شهرداری نشست اول | باغ لاله‌زار اتحادیه مستاجران هفته‌نامه اتحاد مردم رستوران آقارضا سهیلا آرداشس پادماگریان (اردشیر خان) اصغر تفکری گام‌های نخست برای احیاء لاله‌زار برداشته شده است. نگاه به لاله‌زار در واقع نگاهی به تهران است حفاظت از لاله‌زار، یک مطالبه اجتماعی است سینما ونوس (سارا) سینما روایال (نادر) تئاتر گیتی تئاتر فردوسی سینما رکس (لاله) تئاتر پارس سینما اطلس تماشاخانه هنر معین‌التجار بوشهری خانه‌ باغ اتحادیه عمارت پیرنیا (مشیرالدوله) تئاتر فرهنگ چالش‌های بیناگفتمانی در  لاله‌زار لاله‌زار از فردا راه اندازی خانه اتحادیه، آغازی برای احیای لاله‌زار فرهنگی سینما البرز جامعه باربد آتلیه سروریان دروازه لاله‌زار تئاتر کشور تئاتر دهقان تماشاخانه تهران (تئاتر نصر) چهارراه کنت یادی از کافه آیبتا در لاله‌زار آتلیه آرک (محمد بهرامی)

11
سینماهای تاریخی تهران:

سالن نمایش صحاف‎باشی

  • کد خبر : 1340
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
سالن نمایش صحاف‎باشی
سالن خصوصی صحافباشی فضای مناسب برای یک برنامه بلندپروازانه نبود، لذا در نیمه دوم آبان ماه و به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان، صحاف باشی سالن مناسب تری در خیابان چراغ گاز افتتاح کرد. اما این سالن هم چندان دوام نیاورد و همزمان با پایان ماه رمضان به کار خود پایان داد.

داستان سینما در ایران خیلی زودتر از آنکه تصور کنیم آغاز شد. هنوز چندسالی از اختراع سینماتوگراف توسط برادران لومیر نگذشته بود که شاه قاجار پایش به فرانسه باز شد و در کنترکسویل، سرگرمی تازه خودش را با حیرت و شگفتی پیدا کرد. یک تفریح شاهانه برای پادشاهی که سال‌های پایانی عمر خود را تجربه می‌کرد.

بدین ترتیب بود که سینما در اوایل ۱۲۷۹ به خلوت شاهی راه پیدا کرد تا اسباب نشاط و شادمانی شاه و همسرانش و درباریان او باشد.

میرزا ابراهیم خان عکاسباشی که به دستور پادشاه ضمن آموزش کار با دوربین، شیوه نمایش فیلم را نیز آموخته بود، در بازگشت به تهران وظیفه نمایش فیلم در دربار مظفری را بر عهده داشت. او بدون شک نخستین مستندنگار ایرانی است، اگرچه جز چند روایت از آثار تصویری او، هیچ نمونه‎ای از فیلم‎هایی که او تصویربرداری کرده به یادگار نمانده باشد.

چند سال بعد از نخستین نمایش فیلم در ایران، فرد دیگری به نام میرزا ابراهیم خان صحاف باشی که به تازگی از سفر اروپا بازگشته بود و در این سفر لوازم مناسب نمایش فیلم را نیز به همراه خود آورده بود، با اجازه مظفرالدین شاه اقدام به نمایش محدود فیلم‌های کمدی‌ای کرد که با خود به همراه داشت. این سینمای کوچک که در مهرماه ۱۲۸۳ در محوطه باز حیات پشتی مغازه آنتیک ‎فروشی صحاف باشی در حوالی لاله‎زار نو کنونی (سه راه مهنا) به بهره‌برداری رسید، نقطه پیوند خیابان لاله‌زار با هنر – صنعت سینما است.

سالن خصوصی صحافباشی فضای مناسب برای یک برنامه بلندپروازانه نبود، لذا در نیمه دوم آبان ماه و به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان، صحاف باشی سالن مناسب‎تری در خیابان چراغ گاز افتتاح کرد. اما این سالن هم چندان دوام نیاورد و همزمان با پایان ماه رمضان به کار خود پایان داد.

در این سینما علاوه بر فیلم‌های کوتاه کمدی، تعدادی فیلم خبری از جنگ ترانسوال در آفریقای جنوبی نیز به نمایش در می‌آمد. طول مدت زمان هر فیلم ده دقیقه بود و در هر سانس چند فیلم کوتاه به صورت پیوسته اکران می‌شد.

لینک کوتاه : https://daftarhayetehran.com/?p=1340
  • نویسنده : مرتضی رحیم نواز
  • 671 بازدید

نوشته های مشابه